Sari la conținut

Valentin Mircea: Sponsorizările unor medici reprezintă conflict de interese

Peste 160 de milioane lei au ajuns, în 2014, de la 90 companii farmaceutice la cadre medicale și asociațiile profesionale ale acestora. Aşa cum Digi24 arăta într-o investigaţie amplă în luna martie. Banii au ajuns la medici sub diferite forme: tablete, servicii de consultanță, drepturi de autor, onorarii pentru diferite activități. O parte din bani au fost destinaţi sponsorizării pentru participarea la evenimente naționale și internaționale, care aduc medicilor punctele de educaţie medicală continuă cerute de lege.

Şeful Corpului de Control al premierului nu este însă de acord cu astfel de sponsorizări.

E cel puţin conflict de interese. Adică nu poți fi obiectiv ca medic să prescrii cel mai bun medicament în momentul în care o companie farmaceutică ți-a finanțat deplasarea la un congres.

Este un fenomen larg şi, dacă vreţi, tocmai asta e şi problema. În orice industrie există colaborări între specialiști și companiile implicate, dar de aici până la a sponsoriza orice medic de familie sau farmacist lucrurile par să o fi luat razna,” spune Valentin Mircea, şeful Corpului de control al premierului.

În prezent, legea privind reforma în domeniul sănătăţii spune clar că „exercitarea profesiei de medic este incompatibilă cu calitatea de angajat sau colaborator al unităților de producție ori de distribuție de produse farmaceutice sau materiale sanitare".

În plus, firmele producătoare de medicamente au fost obligate să-și declare activitățile de sponsorizare abia după luna martie a anului trecut. Informaţiile au ajuns la Agenţia Naţională a medicamentului.

Deci, pentru noi, unica obligație a fost, așa cum v-am spus, de colectare a datelor și de postare a acestui registru de date. Nimic mai mult. Dacă alte autorități solicită informații atunci, sigur, le putem da", declară Anca Crupariu, purtătorul de cuvânt al Agenţiei Naţionale Mediului.

Contractele sunt acum verificate de inspectorii guvernamentali.

Mulțumită Digi24, ne-am dat seama că poate fi ceva acolo când au apărut date despre neconcordanțele și situația foarte neclară în care companiile din domeniu anunțau agenția medicamentului cu privire la sponsorizări,” spune Valentin Mircea, şeful Corpului de control al premierului.

Inverviul integral cu şeful Corpului de Control al Premierului îl vedeţi mâine la emisiunea "În Faţa ta", aici, la Digi24.