Sari la conținut
News Alert

Un lac minuscul, ultima piedică în calea A3, București -Ploiești

Lucrările pe o secţiune din Voluntari a autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, cu o lungime de aproape un kilometru, ar putea fi în sfârşit deblocate. Aceasta după ce Guvernul a decis că pentru eliberarea unei autorizații de construire nu mai este condiționată de elaborarea unui Plan de Urbanism Zonal (PUZ). Rămâne ca piedică existența unul lac situat chiar pe traseul viitoarei autostrăzi și care ar trebui și acesta expropriat.

Ministerul Transporturilor poate să emită Autorizaţie de Construire fără să mai aştepte PUZ-ul Primăriei lui Florentin Pandele. Oficialii acesteia spun că Ministerul Transporturilor au prezentat de abia acum o lună documentația necesară eliberării PUZ.

Unul dintre factorii care blochează acum lucrările la ultimii kilometri ai autostrăzii Bucureşti – Ploieşti este lipsa Autorizaţiei de Construire (AC) pentru o secţiune de 850 de metri din Voluntari, situată între kilometri 1+600 – 2+450, potrivit Economica.net.

Pentru obţinerea AC era nevoie însă de PUZ de la Primăria Voluntari, problemă nerezolvată nici până acum, de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor în februarie 2016. Potrivit declaraților făcute de lui Dragoș Stelniceanu, arhitect-șef al Pirmăriei Voluntari, pentru Digi24.ro Ministerul Transporturilor a trimis de abia acum o lună documentația necesară realizării PUZ.

Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc a declarat pe 29 iunie că lucrează la o ordonanţă care va accelera procedura de implementare a proiectelor, inclusiv prin eliminarea PUZ-urilor pentru proiecte de infrastructură mare.

Pe 30 iunie, în Monitorul Oficial a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă 49/2017, care permite Ministerului Transporturilor să emită autorizaţii de construire fără să mai aştepte ca primăriile să aprobe planuri urbanistice zonale.

Chiar dacă nu mai este necesar PUZ pentru emiterea AC, realizarea acestuia va continua căci este obligatorie legal.

„Practic, nu mai sunt condiţionaţi de obţinerea PUZ-ului, ci pot să-şi emită Autorizaţia de Construire şi ulterior să li se emită şi PUZ-ul. Ordonanţa le dă voie să-şi emită Autorizaţia de Construire, dar numai în situaţia în care traseul Autostrăzii este identic preluat în Master Plan sau în Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional. Probabil că este".

Mai mult, Ordonanţa obligă primăriile să emită planuri urbanistice zonale pentru proiectele de infrastructură de interes naţional în maxim şase luni de la primirea notificărilor de la iniţiatorii proiectelor.

Termenul de finalizare a lucrărilor la ultimii 3,3 kilometri ai autostrăzii Bucureşti-Ploieşti este luna noiembrie 2017.

Ciotul de autostradă se mai lovește însă de o problemă. Pentru a putea fi făcute lucrările trebuie ca lacul din Valea Saulei, Voluntari să treacă de la Agenția de Pescuit și Acvacultură la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, după cum se preciza intr-o situație a companiei de luna trecută.

Soluția găsită de Guvern pentru a urgenta lucrările, anume renunțarea la PUZ pentru emiterea AC, este una dintr-un șir mai lung de măsuri permise doar unor entități de stat, dar care nu sunt accesibile românului de rând, chiar dacă și acesta este victimă a birocrației.

Pentru românul de rând, legea calității în construcții spune că dacă o lucrare este făcută fără AC, aceasta urmează să fie demolată. Ca să nu ajungă la astfel de situații și să fie nevoit să își demoleze sieși lucrările, în luna martie 2016 guvernul Cioloș a emis OUG 7/2016 care permite menținerea lucrărilor de infrastructură de transport de interes național, dacă expertize făcute pentru lucrări arată că au fost respectate cerințele de mediu, de urbanism, proiectul tehnic de execuție, etc. Măsura a fost adoptaă atunci pentru a aduce în legalitate 11 proiecte în valoare de 400 de milioane de lei ce nu aveau AC. MT a cerut CNAIR atunci realizarea unor expertize care ulterior să fie aprobate de către consiliile tehnico-economice ale companiei și ministerului.