Sari la conținut
News Alert

Autostrăzi construite mai rapid. Finanțarea lucrărilor de infrastructură ar putea fi mutată înaintea etapei birocratice

Ministerul Transporturilor propune un mecanism prin care marile lucrări de infrastructură să fie finanţate mai rapid. Potrivit unui proiect de ordonanţă, Compania Naţională de Drumuri, CFR şi Metrorex ar urma să primească bani de la buget doar pe baza unor estimări. Şi abia după ce vor cheltui aceşti bani vor trebui să vină cu acte care să justifice finanţarea. Acum se întâmplă invers. Ministerul spune că dacă aceste modificări nu sunt aprobate, România riscă să piardă fonduri europene de aproape 7 miliarde de euro din cauza întârzierilor de pe şantiere.

Ministerul Transporturilor vrea ca banii să curgă fără prea multe opreliști din bugetul de stat în conturile companiilor care construiesc autostrăzi, căi ferate și magistrale de metrou. De aceea, ministerul propune ca etapa finanțării proiectelor de infrastructură să fie mutată înaintea etapei birocratice. Mai exact, CNADNR, CFR și Metrorex vor estima în fiecare lună banii de care au nevoie pentru continuarea lucrărilor pe cele mai importante șantiere. Abia după ce primesc acei bani companiile din subordinea Ministerului Transporturilor vor trebui să vină și cu documente care să justifice respectivele cheltuieli.

Ministerul consideră că modificările sunt necesare având în vedere că a crescut ritmul în care sunt cheltuiţi banii alocaţi pentru transporturi.

„În acest moment execuţia din 2016 este cu 46% mai mare decât cea din anul trecut. Faţă de suma pe care am cheltuit-o în acest moment care este de 800 şi ceva de milioane, mai avem încă o rezervă de 400 de milioane”, declară Dan Costescu, ministrul Transporturilor

Desigur, exista riscul ca documentele să nu fie întotdeauna regula. De exemplu, Ministerul Fondurilor Europene a descoperit că pentru lotul 2 din autostrada Lugoj-Deva constructorul a cerut decontarea unor tratamente de albire a dinților și a unor sesiuni de masaj terapeutic. Însă CNADNR spune că a fost o eroare a constructorului și că statul nu a decontat niciuna dintre cheltuielile care nu au avut legatură cu lucrările de pe autostradă. Cum cele mai importante proiecte de infrastuctură sunt finanțate cu bani europeni, orice neregulă cu documentația poate bloca decontările de la Bruxelles.

Însa în justificarea proiectului de ordonanță Ministerul Transporturilor spune că nici actualul flux al banilor nu este în regula. Acordarea banilor de la buget doar după depunerea justificării cheltuielilor poate duce la întârzierea lucrărilor și automat la pierderea banilor europeni.

Ministerul Transporturilor spune ca, dacă nu va termina la timp lucrările de autostrăzi și cai ferate, România riscă să piardă 6,8 miliarde de euro alocați la Bruxelles pentru Programul Operațional Sectorial Infrastructura Mare. Un miliard de euro poate fi pierdut chiar anul acesta.

Cele mai importante proiecte de infrastuctură din România care vor fi finațate cu bani de la Bruxelles sunt cele de pe Coridorul 4 prin care țara noastră este legata de rețeaua de autostrăzi și căi ferate a Uniunii Europene. Cea mai importantă autostradă care urmează să fie construită pe acest coridor este Sibiu-Pitești, care a devenit prioritatea numărul 1 a Guvernului. Pe calea ferata atenția este îndreptată spre reabiltarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria.