Sari la conținut

Case de marcat conectate la ANAF. Ce înseamnă asta pentru comercianți

Proiectul de conectare a caselor de marcat la serverul ANAF va aduce cheltuieli mai mari pentru comercianţi şi profituri de zeci de milioane de euro pentru distribuitorii dispozitivelor. Statul însă este convins că va reduce în acest fel evaziunea.

Zeci de mii de firme vor fi nevoite să investească în case de marcat cu jurnal electronic. Implementarea va începe anul viitor cu marile lanţuri de magazine. Un milion de case de marcat vor transmite date către ANAF până la jumătatea anului 2019. Distribuitorii susţin însă că implementarea va fi dificilă.

„În alte ţări din jurul României în care s-a implementat un sistem similar au apărut probleme. Aşa cum am avut şi noi la sistemul cardurilor de sănătate, unde au existat întreruperi, ne e teamă să nu apară situaţii similare şi în cazul caselor de marcat”, spune Alexandru Lembrau, acţionar firmă de case de marcat.

Bulgaria este exemplul pozitiv. Acolo sistemul de monitorizare al Fiscului se aplică din 2011, iar baza de impozitare a crescut cu două miliarde de euro în câteva luni. Şi ANAF speră să crească încasările la bugetul de stat prin această măsură.

„Casele de marcat conectate la serverele ANAF vor furniza informaţii despre numele comerciantului, locul în care se află şi datele de identificare ale aparatului. Pe lângă acestea oferă date privind operaţiunile comerciale zilnice. De mai bine de 10 ani se discută despre implementarea acestui sistem de supraveghere în România”, spune Gabriel Bălaşu, reporter Digi24.

Autoritatea fiscală are mai multe interese decât cetăţenii obişnuiţi şi probabil vor să vadă şi fluxurile de numerar, se ajunge la o globalizare a veniturilor şi se pune întrebarea, dar de unde ai avut tu bani să plăteşti acele bunuri pe care le-ai cumpărat”, afirmă Adrian Benţa, consultant fiscal.

ANAF a amânat implementarea acestor măsuri din cauza fondurilor insuficiente pentru investiţii în sistemul informaţional. Pe de altă parte, costurile pentru comercianţi vor creşte cu cel puțin 20%. Însă afacerea este una extrem de profitabilă pentru firmele care au autorizaţie să comercializeze case de marcat cu jurnal electronic.

Poate să fie şi un anumit lobby al celor care distribuie case de marcat fiscale pentru că presupune, pe de o parte, fie să se promoveze anumite tipuri de case de marcat fiscale în detrimentul altora”, spune Adrian Benţa, consultant fiscal.

Preţul unei case de marcat cu jurnal electornic ajunge la 300 de euro, la care se adaugă cel puţin 250 de euro pentru imprimanta fiscală. În România, la finalul anului trecut erau înregistrate 60 de firme autorizate să distribuie case de marcat.