Sari la conținut

Cerere incredibilă a italienilor pentru găurile din Sibiu Orăștie: Daune de 300 milioane lei și patru ani prelungire a termenului de execuție

Firma italiană Salini Impregilo, căreia recent Compania Națională de Autostrăzi (CNADNR) i-a reziliat contractul pentru lotul 3 din autostrada Sibiu Orăștie, se consideră nedreptățită. Salini Impregilo a reclamat CNADNR la Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de la Paris (CCI Paris) solicitând plată a peste 120 milioane lei. În fața instanțelor locale de arbitraj cererile au fost mult mai mari.

Chiar dacă a lăsat în urmă o autostradă care trebuie dărâmată și reconstruită cel puțin pe câteva sute de metri, firma italiană Salini Impregilo este nemulțumită de banii primiți până în prezent.

Un document făcut public de Asociația Pro Infrastructura, semnat de către directorul general al CNADNR, Cătălin Homor, arată că în toamna anului trecut italienii au depus o cerere de arbitraj la CCI Paris cerând suplimentar 120,27 milioane lei, în condițiile în care valoarea totală a contractului a fost de 604,79 milioane lei.

Care sunt acuzele firmei italiene? Salini Impregilo susține că a înregistrat cheltuieli suplimentare în urma unor întârzieri de care se fac vinovate autoritățile române. Întârzierile privesc dreptul de acces pe șantier și au fost cauzate fie de modificările la proiect solicitate de CNADNR, fie de alunecările imprevizibile de pământ și de condiții meteo nefavorabile.

Italienii au adresat însă mai multe cereri și Comisiei de Adjudecare a Disputelor (CAD) din România, anterior deschiderii dosarului de la ICC Paris. În România italienii au avut pretenții incredibile. Ei au cerut o prelungire a termenului contractului cu o perioadă cuprinsă între 562 de zile și 1.244 de zile și o majorare a valorilor contractuale, cuprinsă între 120 și 365 milioane lei, în funcție de acceptul CNADNR de a semna un act adițional la contract. În prima sa decizie, Ștefan Ciobotarenco, arbitrul CAD, a acceptat italienilor o majorare de 26,5 milioane lei și o extindere minimă a termenului contractului.

Arbitrul CAD a mai constatat refuzul CNADNR de a pune în aplicare decizia comisiei și a afirmat că acest caz este de competența ICC Paris. Deciziile acestei instanțe se iau însă greu, după ani de zile de dezbateri. Un deznodământ privind cererea Salini Impregilo nu va avea loc prea curând.

De-a lungul timpului, România a fost condamnată pentru plata unor sume importante în contracte de infrastructură în mai multe proiecte importante, precum contractul semnat cu firma franceză Colas pentru tronsonul de autostradă Cernavodă Medgidia sau cu firma italiană Todini, actualmente Salini-Impregilo, pentru centura ocolitoare Sibiu. Subiectul plăților importante la care a fost condamnată CNADNR, de ordinul zecilor de milioane de euro, a fost unul tabu. Compania de stat nu a făcut publice date privind sumele ce trebuie plătite constructorilor străini în urma unor astfel de procese.

Originile dezastrului de pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie, cu o lungime de 22 de kilometri, se găsesc în urmă cu câțiva ani. Firma de consultanță Consitrans a identificat peste 200 de note de conformitate, respectiv tehnologii de execuție și materiale necorespunzătoare folosite de constructorul Salini-Impregilo. Pe motiv că a expirat contractul, CNADNR a reziliat înțelegerea cu Consitrans și a început un lung șir de procese costisitoare cu firma privată. Activitățile de consultanță au fost trecute în sarcina Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov, deși era evident că aceasta nu deținea personalul necesar. Cu două zile înainte de turul 2 al alegerilor generale din noiembrie 2014, CNADNR a preluat autostrada de la constructorul italian Salini-Impregilo în pofida avertismentelor primite de la firma de proiectare conform cărora nu erau făcute lucrările de drenaj. Deschiderea traficului va pune în pericol autostrada, era avertizată CNADNR.

În pofida avertismentelor, autostrada a fost deschisă iar temerile s-au adeverit. Câteva luni mai tâziu, în ianuarie 2015, au apărut primele fisuri pe autostradă care s-au întins pe 200 de metri. A urmat un șir lung de acuze între CNADNR și Salini-Impregilo. Prima a acuzat că firma de construcții nu a respectat tehnologiile și a folosit materiale proaste, a doua că a fost obligată de către CNADNR să predea autostrada pentru trafic. Compania spune că repară autostrada din garanția de bună execuție depusă inițial de firma italiană, însă nu se știe dacă banii vor ajunge. CNADNR promite inchiderea lucrărilor de reparație în acest an însă nici acest lucru nu se știe dacă va fi posibil.