Sari la conținut

Compania care a construit autostrada surpată, acuzată de corupție în Italia

Compania care a construit „autostrada surpată” Sibiu-Orăstie, este vizată de o uriaşă anchetă de corupţie în Italia. Mai multe persoane din conducere au fost deja arestate. Procurorii italieni i-au interceptat pe angajaţii firmei şi au dovezi că materialele folosite pentru construcţia unei căi ferate de mare viteză erau de cea mai proastă calitate. Grupul de firme, anchetat acum în peninsulă, este verificat şi de procurorii anticorupţie din România.

 

Garda financiară şi procurorii italieni au făcut percheziţii în zeci de sedii ale firmei Cociv, o companie deţinută de grupul Salini Impregilo. Mai mulţi directori, dar şi funcţionari publici au fost arestaţi preventiv pentru acuzaţii de corupţie în legătură cu lucrări la calea ferată.

Există suspiciuni ale Gărzii Financiare legate de atribuirea a şase contracte pentru construirea a tot atâtea tronsoane ale unei căi ferate de mare viteză, iar prejudiciul ar depăşi, arată presa din Italia, 320 de milioane de euro.

„Investigând acest fenomen, cu o atenţie specială pentru un grup de interese care porneşte din Roma şi care se ocupă cu reciclarea, ne-am confruntat cu un alt tip de fenomen criminal, care generează corupţie. Noi am dovedit că în jurul acestor lucrări de infrastructură s-a creat o organizaţie criminală puternică”, spune Michele Prestipino, adjunct al procurorului general al Romei.

Procurorii italieni spun că firma Cociv urma să se ocupe de construirea mai multor tronsoane de line ferată care să lege Genova de Milano. Şantierul a fost deschis în anii 90, iar cei 127 de kilometri urmau să coste 3,4 miliarde de lire italiene. Lucrările nu s-au încheiat nici astăzi, dar costul proiectului a ajuns acum la 6,2 miliarde de euro pentru doar 54 de kilometri. Constructorul avea de făcut 32 de poduri şi viaducte şi 8 tuneluri. Experţii au constatat că materialele folosite erau de proastă calitate şi ar fi putut pune în pericol viaţa oamenilor. Anchetatorii din peninsulă i-au interceptat pe doi dintre angajaţii companiei în timp ce recunoşteau problemele.

Interceptări:

Angajatul firmei de construcţii: Betonul din fundaţie nu este îngrădit, ci se scurge la voia întâmplării. Problema este că, nefiind conform, urmează să fie deschisă o procedură de nerespectare a normelor! Dar eu am autorizat scurgerea, deci am şi eu mari probleme.

Angajatul firmei de construcţii: Au venit cinci maşini ca să scoată 20 de metri cubi de apă. Şi au venit trei maşini care nu au reuşit să coboare din cauza apei. Dacă s-ar fi obosit să vină în şantier să vadă... nu a venit nimeni să vadă. Betonul era deja compromis.

Compania Cociv face parte din grupul care s-a ocupat în România de construcţia tronsonului trei al autostrăzii Sibiu-Orăştie, drum care a fost închis din motive de siguranţă la mai puţin de un an de la inaugurare. Inginerii au descoperit apă în fundaţie. Procurorii anticorupţie au deschis o anchetă la sfârşitul anului. Narcis Neaga, fostul director al Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi, a fost pus sub acuzare pentru abuz în serviciu.

Salini Impregilo derulează, în acest moment, contractul pentru construirea a 28 de km din autostrada Lugoj-Deva.