Sari la conținut

Cum a apărut Motorola şi ce produse a vândut de-a lungul anilor

Acum câțiva ani, designul modular era o noutate absolută pe piață de smartphone-uri, iar companii mari precum Google sau LG se îngrămădeau să lanseze propriile soluții hardware care să le permită utilizatorilor să își personalizeze device-urile. Anul trecut, însă, după ce proiectul Ara de la Google a fost întrerupt, iar LG a renunțat la linia de design pe care au început-o cu LG G5, Motorola a rămas singura companie importantă care nu a încetat să creadă în viitorul telefoanelor cu „accesorii”. Moto Z Play și varianta sa high-end, Moto Z Force, au primit în această toamnă un update binemeritat și au fost lansate și în România în varianta 2.0. Înainte să vedem cum îmbunătățește Moto Z2 Play conceptul propus de smartphone modular, merită să facem o scurtă istorie a brandului Motorola și a inovațiilor pe care compania americană le-a adus pe parcursul timpului. 
 

 
Nu știu voi, dar eu o lungă perioadă de timp am crezut că Motorola este o companie japoneză, nu știu de ce, cred că la asta mă inspiră numele, spune Flavia Negoescu, realizatoarea emisiunii „2.0”.
De fapt, Motorola s-a născut în 1928 în orașul Chicago din America sub numele de Galvin Manufacturing Corporation.
Doi frați, Paul și Joseph Galvin, au cumpărat la momentul respectiv echipamentele și patentele unei companii falimentare care obișnuia să producă baterii. Primele produse vândute de compania fraților Galvin au fost eliminatoare de baterii, adică mici device-uri ce le permiteau radiourilor să funcționeze fără baterii, cu energia electrică ce se regăsea în fiecare casă. Prin anii 30, compania a început să producă radiouri pentru mașini, ceea ce era o noutate absolută la momentul respectiv, iar invenția le-a adus suficient profit încât să se mențină relevanți pe piață.
 
Frații Galvin aveau nevoie de un nume bun pentru noul lor brand de radiouri auto și așa a apărut Motorola. Numele Motorola a fost creat de Paul Galvin și este o combinație dintre motor, de la motorcar, și ola de la Victrola, numele celebrelor fonografe de la începutul secolului 20, precursoare ale echipamentelor audio moderne.
 
Majoritatea device-urilor lansate de companie la începuturi aveau cumva legătură cu radioul. În 1940 compania a lansat primele walkie-talkie-uri hand held din lume, iar modelul AM SCR 536 a fost un echipament esențial pentru aliați în al Doilea Război Mondial.
 
Dupa război, compania și-a extins linia de produse, iar spre sfârșitul anilor 40 a început să producă televizoare. În 1955 designerul multipremiat Morton Goldsholl a creat logo-ul în formă de aripi de liliac care a rezistat până în prezent. La sfârșitul anilor 50 compania a început să producă radiouri pentru NASA și această relație de business a fost atât de longevivă, încât un deceniu mai târziu, astronauții care au aterizat pentru prima dată pe Lună au folosit tot stații radio Motorola.  De altfel celebra replică a lui Neil Armstrong a fost recitată pe un transmițător Motorola.
 
În 1960, compania americană a lansat primul televizor portabil cu o diagonală de 19 inchi, iar în 1973 a prezentat întregii lumi primul telefon portabil. De altfel primul apel realizat cu ajutorul unui telefon mobil a avut loc în 1973 și cu un singur buton și un telefon de dimensiunea unei cărămizi, Dr. Martin Cooper, șeful diviziei de cercetare al Motorola, a eliberat lumea și comunicarea de cabluri .  
Un lucru mai puțin știut despre compania americană este că Motorola a fost pe metereze în crearea primelor microprocesoare care se regăseau în device-urile produse de companii precum Apple, Commodore, Atari, Sun sau Hewlett Packard.
 
În 1983 a fost lansat de piața consumer modelul DynaTAC 8000X, primul device celular dedicat utilizatorilor de rând. În 1998, telefoanele mobile reprezentau două treimi din afacerea fraților Galvin. Mai târziu în același an, Motorola a fost detronată de finlandezii de la Nokia în topul vânzărilor de telefoane mobile.
 
După ce câțiva ani compania nu a reușit să concureze cu ingeniozitatea și varietatea Nokia și a fost forțată să se retragă pe alte linii de business precum echipamentele TV, semiconductoarele și modemurile, în 2002 celebra gamă RAZR a readus Motorola în atenția utilizatorilor de telefoane mobile și i-a urcat pe americani pe locul 2 în top.
 
Câțiva ani și câteva achiziții neinspirate mai târziu, compania din Chicago s-a scindat în 2011 în două. Prima bucată, numită Motorola Solutions, care folosește varianta albastră a logo-lui celebru, se concentra pe tehnologii folosite de forțele de ordine, radiouri și bunuri de larg consum. Cealaltă jumătate, Motorola Mobility, care foloseas logo-ul roșu, producea telefoane mobile. În august al aceluiași an, gigantul Google a cumpărat Motorola Mobility pentru suma uriașă de 12,5 miliarde de dolari. Google a reușit să revitalizeze brandul odată cu lansarea în 2014 a modelului low-end Moto G urmat de fratele sau și mai ieftin Moto E. Chiar dacă cele două telefoane nu au rupt gură târgului cu specificații de top, ele aveau un raport calitate-preț aproape imposibil de combătut și prin intermediul etichetei mici de preț, Google și-a atins obiectivul de a extinde piața device-urilor Android spre țări precum India, Brazilia și Mexic. La scurt timp după ce modelul Moto X nu a obținut niște cifre de vânzări satisfăcătoare, Google a vândut Motorola producătorului chinez Lenovo, care nici nu a clipit la chilipirul de 3 miliarde de dolari. În ciuda unei diferențe de 9,5 miliarde de dolari dintre prețul de achiziție și cel de vânzare, Google continuă să susțină că afacerea Motorola a fost una profitabilă pentru ei, deoarece expertiza tehnică și patentele achiziționate le-au permis dezvoltatorilor Google să avanseze pe piața de smrtphone-uri și să fie și mai competitivi pe piața sistemelor de operare mobile.
 
Dupa achiziție, Lenovo a urmărit îndeaproape dezvoltarea produselor Motorola și a pus accentul pe piața de mijloc. Și după ce au primit aplauze atât din partea specialiștilor, cât și a utilizatorilor pentru a doua generație a telefoanelor Moto G și Moto X, brandul a ieșit în față din nou, de data asta prin ingeniozitate și stil. 
 
Iar asta ne aduce la telefonul despre care vorbim astăzi, Moto Z2 Play, un telefon modular care se bucură de o gama largă de accesorii și poate oferi așadar o varietate de experiențe de utilizare. Pe lângă îmbunătățirile pe care le-a primit telefonul, gama Z Play se bucură și de o serie nouă de Moto Mods printre care o cameră ce filmează în 360 de grade, o carcasă ce permite încărcarea wireless, un gamepad ce îți transformă telefonul într-un controller și multe altele. Dar despre toate acestea, mai în detaliu, aflați din materialul video de mai sus.