Sari la conținut

Ford ratează obiectivul de producție dar nu restituie ajutorul de stat

Ministerul Finanţelor vrea să le ofere un răgaz de opt ani celor de la Ford pentru atingerea producţiei promise în schimbul ajutorului de stat de 75 de milioane de euro primit pentru fabrica din Craiova. Potrivit acordului, maşina cu numărul 810.000 ar fi trebuit să iasă pe poarta fabricii româneşti anul viitor. Însă, în ultimii şase ani Ford a produs puţin peste 200 de mii de maşini aici. Ratarea obiectivului de producţie ar obliga compania să dea ajutorul înapoi. Şi, ca să împingă termenul limită până în 2025, statul le impune condiţii celor de la Ford. Însă şi americanii cer lucruri.

Ministerul Finanţelor propune ca termenul limită până la care producţia totală a Ford Craiova să atingă pragul de 810.000 de maşini şi 1,5 milioane de motoare să fie împins de la 31 decembrie 2017 la 31 decembrie 2025. Fără acest răgaz, fabrica românească a companiei americane ar fi trebuit să producă aproape 600 de mii până la finalul anului viitor, deoarece din 2009 până în prezent a asamblat doar 217.000, dintre care anul acesta doar 25.700.

Ratarea obiectivului de investiţii ar forţa compania americană să returneze ajutorul de stat de 75 de milioane de euro acordat printr-o ordonanţă de urgenţă din 2008. În schimb, dacă termenul limită ar fi împins până în 2025, Ford Craiova ar trebui să realizeze aproximativ 66.000 de maşini pe an pentru atingerea ţintei de producţie. Ar fi un ritm rezonabil, mai ales în condiţiile în care pe lângă modelul B-Max, Ford Craiova va începe să producă de la anul un al doilea model numit EcoSport.

Ministerul de Finanţe cere la rândul său investiţii noi de 130 de milioane de euro până în 2019 în schimbul prelungirii termenului limită cu opt ani.

În reacţia lor oficială la propunerea Ministerului de Finanţe, cei de la Ford spun că vor trebui să existe negocieri şi pentru infrastructură.