Sari la conținut

Noul joc în mediul de afaceri: „Cine cumpără pe cine”

Anul trecut în România s-au făcut fuziuni şi achiziţii de 3,6 miliarde de euro, iar jumătate din sumă a venit din numai trei tranzacţii. În 2016 Ursus şi-a schimbat proprietarul, Profi a fost vândut, la fel şi Noriel, iar Medlife şi-a înghiţit rival după rival.

2017 se anunţă şi mai agresiv. Tot mai multe fonduri de investiţii din afară se uită atent la România şi-s gata de cumpărături. Vom vedea însă şi dacă au ce să cumpere, fiindcă nu se mişcă decât pentru tranzacţii de la suta de milioane de euro în sus.

3,6 miliarde de euro s-au cheltuit anul trecut în România pe fuziuni şi achiziţii. Sumele au crescut cu 17% faţă de anul anterior, arată PriceWaterhouseCoopers, însă rivalii de la Deloitte calculează că vânătoarea de rivali a costat chiar mai mult: 4 miliarde de euro, adică maximul ultimilor opt ani.

Paradoxul e că în restul lumii pofta de achiziţii s-a cam stins. Sumele cheltuite pe companiile rivale au scăzut anul trecut. Și totuşi, în România forfota e tot mai mare.

Piaţa de aici a urcat pe un val venit tocmai din Asia. Întreaga Europă de Est e pe harta investitorilor care vor să-şi mute operaţiunile de producţie din ţările asiatice. Acolo salariile cresc rapid, iar estul Europei e recomandat de apropierea de Occident.

Sunt multe afaceri care au ajuns la maturitate, iar patronii văd cum creşterea organică nu mai e de ajuns. Anul trecut s-au făcut 140 de tranzacţii, dintre care trei se califică la categoria mega-tranzacţii. Vânzările Ursus, Profi şi KMG International, fostul Rompetrol, s-au ridicat fiecare peste pragul de 500 de milioane de euro, iar împreună ajung la aproape două miliarde.

Preluările cu aşa greutate atârnă, însă, nu doar de mersul economiei, ci şi de pornirile statului. Investitorii îşi iau angajamente pe termen lung doar dacă pot opera într-un cadru predictibil, iar legile schimbate des şi o strategie fiscală incoerentă transmit semnalul opus.

Balanţa e totuşi echilibrată de atractivitatea companiilor. Se înmulţesc ţintele de preluări odată ce performanţele financiare ale firmelor sunt mai stabile, iar economia are perspective bune de creştere. Firmele de consultanţă arată că tot mai mulţi patroni cochetează cu ideea de a vinde sau cumpăra şi asta pentru că preluările se auto-alimentează.

După ce Medlife a bifat în ultimii ani 15 achiziţii, de aici înainte estimarea e că şi competitorii săi vor trece la preluări, tocmai pentru a nu rămâne în urmă. Sectorul medical e aşteptat să se consolideze în 2017, la fel şi cel industrial şi al bunurilor de larg consum.