Sari la conținut

ROMATSA dă o lovitură liniilor aeriene

Regia de dirijare a traficului, ROMATSA, vrea să majoreze tarifele de navigaţie cu o treime în următorii trei ani, în timp ce piloţii şi proprietarii de avioane se opun măsurii. Reprezentanții acestora cer regiei să își eficientizeze activitatea. Cheltuiala medie lunară cu salariile este la ROMATSA de 4.800 euro.

pagepicBIG

Regia de stat care se ocupă cu dirijarea traficului aerian din România, ROMATSA, pregăteşte scumpirea cu circa 30% a tarifelor de navigaţie până în 2019, măsură care ar avea ca efect scăderea numărului de zboruri, a declarat vineri de preşedintele Asociaţiei Piloţilor şi Proprietarilor de Avioane din România (AOPAR), Radu Merica, care cere regiei să demonstreze că este în căutare de soluţii pentru a-şi reduce costurile.

ROMATSA a prezentat joi un plan de creştere a tarifelor de navigaţie pentru următorii ani, aplicate avioanelor, pentru 14 aeroporturi, potrivit News.ro.

Excepţie fac aeroporturile din Bucureşti, Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, care se supun legislaţiei europene din punctul de vedere al tarifării şi nu intră în politica de tarifare a ROMATSA.

Creşterea propusă este de circa 30% pentru toate tipurile de avioane, împărţite pe trei categorii, în funcţie de tonaj: sub 2 tone, între 2 şi 10 tone şi peste 10 tone.

Totodată, creşterile se aplică pentru toate tipurile de zboruri, IFR (cu un ajutor mai mare primit din partea turnului de control) sau VFR (cu indicaţii mai puţine din partea turnului de control).

Propunerile Romatsa sunt criticate de proprietarii de avioane, care cer regiei să facă eforturi de reducere a costurilor.

”ROMATSA ar trebui să înţeleagă că are o responsabilitate faţă de industria aviatică din România şi nu doar faţă de bugetul propriu şi de sindicat. Deocamdată, nu au demonstrat că sunt în căutare de soluţii de diminuare a costurilor, ci doar de majorare a tarifelor”, a scris Radu Merica, într-o postare pe Facebook.

Acesta a atras atenţia că majorarea tarifelor va creşte costurile pentru proprietarii de aeronave, ceea ce va însemna o reducere a numărului de ore de zbor.

În cadrul unei întâlniri între preprezentanţii ROMATSA şi cei ai Asociaţiei Internaţionale pentru Transpor Aerian (IATA), aceştia şi-au exprimat dezacordul faţă de aceste măsuri.

”În cadrul întâlnirii, IATA şi-a prezentat dezacordul asupra acestei măsuri, şi a propus ca întâi să aibă loc o reevaluare şi scădere a bazei de costuri a ROMATSA, de-abia apoi să aibă loc o creştere a tarifelor, dacă va mai fi necesară. Regia a precizat faptul ca aceste măsuri se implementează concomitent”, a scris AOPAR, într-o postare pe Facebook. 

În prezent, pentru un avion cu o masa totală mai mică de două tone, zbor VFR, are un tarif de 11 euro, dar acesta va creşte, conform planului ROMATSA, cu 27,3% până la 14 euro.

În cazul unui avion cu o masă totală cuprinsă între două şi 10 tone, pentru care se plăteşte un tarif VFR de 23 de euro, acesta ar ajunge la 30 de euro în 2019, un plus de 30,4%.

Pentru avioanele mari, cu o masă de peste 10 tone, se plăteşte în prezent un tarif de 3 euro pe tonă la un zbor VFR şi 3,9 euro pe tonă în cazul unui zbor IFR.

În 2019, Romatsa ar vrea să impună un tarif VFR de 3,9 euro pe tonă, o creştere de 30%, şi de 5,05 euro pe tonă la IFR, creştere de 29,5%. ROMATSA are prevăzut pentru acest an 396 milioane lei pentru cheltuieli cu salariile, respectiv o medie lunară de 4.800 de euro pe angajat.