Sari la conținut

Cum să ai succes într-o afacere din domeniul culinar

Iniţiativă, curaj şi seriozitate sunt câteva din ingredientele care duc spre o afacere de succes. O spune o tânără din Republica Moldova, care a lăsat actoria ca să devină maestru cofetar. De la un spaţiu de 50 de metri pătraţi a ajuns să aibă patru magazine şi două laboratoare. Iar numărul angajaţilor săi a crescut de la 2 la 35.

Nicoleta are 35 de ani şi locuieşte în Iaşi. Vine din Republica Moldova şi a lăsat în urmă o carieră în teatru pentru a-i îndulci pe români cu prăjituri moldoveneşti. Ideea o avea încă din 2006, însă abia şase ani mai târziu şi-a făcut curaj să o pună în aplicare.

„Am deschis primul laborator mic de 50 de metri pătraţi în 2013. Acum suntem în 2017, avem două laboratoare: unul specializat pe cofetărie în Păcurari, unul e specializat pe patiserie, aici. Şi patru puncte de desfacere”, povestește Nicoleta Hrițcu, antreprenor.

Conceptul pe care l-a gândit Nicoleta a fost ceva diferit, care nu era pe piaţa locală: produse naturale, cu materiale care se găsesc în orice bucătărie, fără premixuri şi chiar dacă a fost riscant la început, mai mult a fost dificil să convingem clienţii că este altceva”, mărturisește Radu Hrițcu, antreprenor.

În cuptoarele moldovencei se coc plăcinte cu varză, cu carne, eclere, sărăţele - toate sănătoase. 

„O dată, ne-am axat pe gust, că sunt reţete mai speciale, mai de casă, din Republica Moldova, şi în al doilea rând, pe ingrediente. O dată pe gust, o dată pe ingrediente. (...) Am început cu doi angajaţi şi acum avem între 30 şi 35 pentru că tocmai a fost un val de schimbări”, spune Nicoleta Hrițcu.

Sunt sută la sută naturale. Asta e diferenţa. Chiar mă miram. Ziceam poate o fi numai cu numele, dar având contact cu ele zi de zi m-am convins că totul e natural: cu unt, cu ouă, cu lapte, totul ca la carte, cum s-ar spune ca la bunica acasă”, arată Daniela Trofin, angajată la „Cuptorul Moldovencei”.

Clienții sunt încântați: „Foarte bune, pentru asta venim şi luăm. Sunt foarte gustoase şi mai dăm şi la nepoţei”.

Cu timpul, şi soţul Nicoletei a renunţat la locul său de muncă şi acum se dedică afacerii de familie. Nu doar produsele contează, ci şi decorul cofetăriei.

În laborator am avut o investiţie iniţială de 100 de mii de euro. Ulterior, am mai adăugat încă 50 de mii înainte de inaugurare. 50 de mii aici, în zona de vânzare, şi, în ultima lună încă vreo 20-30 de mii cu care am luat utilaje suplimentare pentru zona de producţie”, explică Radu Hrițcu.

Cum a reuşit Nicoleta să facă din pasiune o afacere şi care au fost principalele provocări în cei cinci ani, au aflat şi peste 20 de tineri ieşeni care îşi doresc să înceapă sau au deja un business.

„Să înţeleg că vreţi să fiţi antreprenori. Ei, dacă vreţi să fiţi antreprenori trebuie să daţi dovadă de iniţiativă, în primul şi în primul rând. Sunt mai multe condiţii: trebuie să fii foarte serios, trebuie să te ţii de cuvânt, trebuie să dai salariul la timp, trebuie să le respecţi concediile, trebuie să le respecţi programul de lucru şi trebuie să îi lauzi când fac treabă bună!”, le-a spus Nicoleta Hrițcu tinerilor participanți la un atelier.

Să nu te grăbeşti şi să faci totul pas cu pas, e un alt sfat dat de antreprenoarea a cărei afacere creşte de la an la an cu aproape 40 la sută.

„Eu ori fac treabă, ori nu!”, spune hotărâtă moldoveanca.