Sari la conținut

Consumul de produse alimentare a crescut cu peste un sfert în primele patru luni. De ce nu este o veste îmbucurătoare

Românii par a o duce la bine, potrivit datelor privind cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul în luna aprilie 2016 ce au fost făcute publice vineri de către Institutul Național de Statistică.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2015, a înregistrat o creştere cu 19,1% . Cauza este creşterea vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+28,1%), a vânzărilor de produse nealimentare (+16,7%) şi a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,2%).

Ajustat cu numărul de zile lucrătoare și cu sezonalitatea, creșterile sunt ceva mai mici, însă rămân importante. Volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul a înregistrat o creştere cu 17,7%, în condițiile în care vânzările de produse alimentare, băuturi  şi tutun s-au majorat cu 26,5%, cele de produse nealimentare cu 15,4% iar comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a înregistrat o evoluție pozitivă de 9,2%.

Sunt aceste creșteri îmbucurătoare?

Nu, cel puțin aceasta spun economiștii. Preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, avertizează că această creştere nu este una sănătoasă fiindcă producţia internă nu a crescut odată cu cererea, creşterea consumului bazându-se pe stimularea exagerată a exporturilor. „Creşterea economică a accelerat în ultima perioadă, factorul principal fiind legat de stimularea fiscală, respectiv reducerea de TVA, care este una destul de agresivă. Anul trecut taxa a fost redusă de la 24% la 9% la alimente, iar anul acesta de la 24% la 20% cota standard. Dacă ne uităm pe cota media de TVA scăderea este foarte mare şi evident nu poate ca acest lucru să nu se vadă în consum. Din păcate există şi partea goală a paharului. Creşterea vânzărilor cu amănuntul, care este de 19-20% în termen de volum, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dacă o suprapunem pe un grafic cu cifra de afaceri pentru industria prelucrătoare pentru piaţa internă vom observa ca acestă cifră de afaceri mai degrabă stagnează deşi avem o cerere de consum care creşte foarte mult. Cu alte cuvinte, creşterea vânzărilor cu amănuntul este legată de creşterea importurilor”, comenta cifrele din luna mai economistul, potrivit ziarului România liberă.

Dacă economiștii sunt îngrijorați de creșterea consumului, aceasta fiind o posibilă cauză de dezechilibre macroeconomice, marile lanțuri de retail au numai motive de bucurie. Cele mai mari cinci reţele comericale din România au adunat împreună încasări de aproape șase miliarde şi jumătate de euro în 2015. A fost primul an în care cinci mari comercianţi au avut afaceri mai mari de un miliard de euro. Datele INS de vineri arată că pentru marile lanțuri de retail anul 2016 ar putea fi chiar mai bun.