Sari la conținut

Crowdfunding-ul, finanțarea afacerilor cu bani de la străini, capătă tot mai mult teren în România

Lucian Valea este la al doilea apel adresat celor care cred în afacerea lui. Are deja experienţă după ce în 2012 a adunat de la necunoscuţi 2.000 de lei, bani care l-au ajutat să deschidă o sală de escaladă la Cluj-Napoca.

A fost cireaşa de pe tort. Avem nevoie să finalizăm cumpărarea ultimelor prize”, spune Lucian Valea, administratorul unei săli de escaladă.

Acum are nevoie de 7.000 de lei. Începutul e greu, abia a adunat 1% din bani.

„Oamenii, da, au tendinţa de a fi reticenţi. Deocamdată în România nu sunt ca în America, unde sunt obişnuiţi cu astfel de finanţare şi unde donează mult mai uşor”, spune Oana Rus, coordonator proiecte creștemidei.ro.

Cei care îşi deschid buzunarele primesc şi ei ceva în schimb.

„De la abonamente la tricouri personalizate. O îmbrăţişare din partea echipei!”, mai spune Lucian Valea.

Tot la necunoscuţii de pe Internet a apelat şi arhitectul Lorin Niculae ca să adune bani pentru un proiect umanitar. Împreună cu studenţii lui, construieşte case pentru familiile nevoiaşe din Belciugatele, Călăraşi. Trei sunt aproape gata, iar încă două în proiect.

Cu 850 de dolari, noi, de exemplu, putem să turnăm temelia unei case. Facem şi programe de alfabetizare”, spune Lorin Niculae.

În doi ani, pe cea mai mare platformă de crowdfunding din România au fost înscrise peste 40 de proiecte. Jumătate au şi reuşit să adune fondurile de care aveau nevoie: aproape 45.000 de euro în total.

Puţin, dacă ne raportăm la restul Europei. Autoritatea de Supraveghere Financiară vrea să pună la punct o lege care să dea încredere oamenilor.

Presupune obţinerea integrală a finanţării, iar în caz contrar ar obliga platformele să dea înapoi banii în cinci zile”, declară Roxana Muşoi, avocat.

Nu suntem mult în urmă. Spania a reglementat crowdfoundingul abia anul trecut.

Singura restricţie apare atunci când este vorba despre o persoană privată care poate accesa doar 6.000 de euro prin acest sistem. Pentru companii nu există însă limită”, relatează Ciprian Bălţoiu, corespondent Digi24 la Madrid.

La nivelul Uniunii Europene, în 2012 s-au strâns prin crowdfunding 735 de milioane de euro, iar estimarea pentru 2013 depăşea un miliard.