Preț de trei ori mai mare în contract față de oferta inițială. ANPC atrage atenția asupra unui nou fenomen: "consumatorul captiv"

Data actualizării: Data publicării:
barbat care tine in mana un bec aprins langa monede in timp ce face calcule
Doar 10 la sută dintre consumatorii casnici și-au trecut contractele de energie electrică în piața concurențială, în ciuda faptului că mai sunt doar două luni până la data-limită, anunță ministrul energiei Foto: Guliver/GettyImages

Un furnizor de energie electrică și gaz din Ardeal a fost prins cu practici incorecte. Prețul real la electricitate era de trei ori mai mare decât cel promis în ofertă. Într-o intervenție la Digi24, Sorin Susanu, comisar șef la Protecția Consumatorului Timiș, i-a îndemnat pe consumatori să nu accepte niciun act adițional prin care se modifică prețul inițial și avertizează agenții economic că dacă recurg la astfel de practici riscă suspendarea activității.

Cazul a fost reclamat la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Timiș. Inspectorii au constatat că operatorul economic afișa, pe site-ul propriu, sintagma "beneficiază de cel mai bun preț la gaz", care nu a putut fi probată de reprezentanții companiei, comparatorul de oferte demonstrând chiar contrariul.

Astfel, oferta comercială preciza că prețul energiei active este, în februarie 2021, de 239,95 lei/MWh, fără accize și TVA. După calcularea prețului complet, s-a ajuns la concluzia că prețul real ajungea la valoarea de 634,03 lei/MWh (având incluse toate taxele), ceea ce înseamnă că prețul final era de 2,64 ori mai mare decât cel afișat în ofertă.

Același lucru s-a întâmplat și în cazul ofertei de gaz, în februarie 2021, prețul prezentat fiind de 63 lei/MWh, fără taxe incluse. Prețul final care conținea toate taxele ajungea la 123,88 lei/MWh, adică aproape dublu față de cel prezentat. 

Echipa de control de la CJPC Timiș a considerat că informația astfel prezentată de operatorul economic în oferta sa, atrage mult mai ușor consumatorul, acesta constatând după încheierea contractului că, de fapt, prețul final pe care urmează să-l plătească este altul, mult mai mare.

Păgubiții să nu accepte semnarea niciunui act adițional care să modifice prețul inițial, a subliniat Sorin Susanu.

"Clauzele inițiale trebuie respectate. Noi (ANPC- n.r.), prin decizie, vom obliga agentul economic să respecte clauzele inițiale.

Păgubiții pot să ceară respectarea tarifului inițial, aceasta a fost clauza contractuala semnată.

Compania a premeditat această situație pentru a atrage clienți. Consumatorii să citească cu atenție contractele înainte de semnare, să ceară un draft al contractului înainte să îl semneze, dacă nu înțeleg clauzele să le discute cu un specialist.

Discutăm și despre situația în care agenți economici au reușit să creeze variante în care să îi facă pe consumatori să devină consumatori captivi, neavând posibilitatea să se mute la altă companie. Luăm în calcul premeditarea atât timp cât materialele promoționale și informațiile inițiale sunt mult diferite față de varianta finală", a declarat Sorin Susanu.

Citește și: O familie din Alba a primit o factură la energia electrică de aproape 28.000 de lei. Ce pot face clienții care primesc facturi uriașe

 

Partenerii noștri