Sari la conținut

Drum expres Craiova – Pitești: 130 km/oră pe lățime de drum național

Compania Națională de Drumuri și Ministerul Transporturilor fac un mix periculos din proiectul drumului expres Craiova Pitești. Lățimea acestuia va fi cea a unui drum expres, dar viteza de circulație cea a unei autostrăzi. Guvernul a aprobat realizarea unei autostrăzi, Compania reactualizează vechiul studiu de fezabilitate de autostradă, dar scoate la licitație un drum expres.

Graba Ministerului Transporturilor de a raporta public noi realizări naște situații periculoase. Licitația pentru drumul expres Craiova Pitești despre care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a spus joi că a fost trimisă în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) nu are la bază niciunul din elementele cerute de lege.

Ce cere legea

Există un act normativ nerespectat în cazul acestui proiect. Este vorba de legea 500 din 2002 a Finanțelor Publice. Aceasta spune că, pentru a putea fi licitat, un proiect trebuie:

-să aibă inidicatorii tehnci economici aprobați de Guvern.

-un studiu de fezabilitate actualizat. Acesta ajută la stabilirea indicatorilor tehnico-economici și stă la baza cerințelor de la licitații. Din aceste studii firmele participante află ce cantități de materiale sunt necesare, ce probleme pot întâmpina din punct de vedere al traficului, mediului, rețelelor de utilități, etc.

”Obiectivele de investiţii şi celelalte cheltuieli asimilate investiţiilor se cuprind în programele de investiţii anuale, anexe la buget, numai dacă, în prealabil, documentaţiile tehnicoeconomice, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor asimilate investiţiilor, au fost elaborate şi aprobate potrivit dispoziţiilor legale. Ordonatorii principali de credite, pe propria răspundere, actualizează şi aprobă valoarea fiecărui obiectiv de investiţii nou sau în continuare, în funcţie de evoluţia indicilor de preţuri. Această operaţiune este supusă controlului financiar preventiv potrivit prevederilor art. 23 şi 25.”, spune articol 43 din legea 500 din 2002 privind investițile.

Un alt articol de lege impune existența indicatorilor tehnico-economici aprobați de Guvern.

CNAIR are aprobare pe autostradă

Compania nu are un studiu de fezabilitate valid și nici o aprobare din partea Guvernului pe acest proiect. Mai precis: în 2008 s-a aprobat o hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor, dar aceasta era făcută pentru autostradă, nu drum expres. Cum de atunci au trecut aproape 10 ani studiul de fezabilitate făcut este depășit. În zece ani au apărut pe vechiul traseu noi case, rețele de utilități, alte cerințe de trafic, noi norme de siguranță rutieră. De aceea în toamna anului trecut, conducerea CNAIR a decis refacerea SF Craiova Pitești, tot pe varianta autostradă.

Anunțul de licitație din aceste zile se referă însă la drum expres, ceea ce este cu totul altceva, spune un inginer din cadrul CNAIR, sub protecția anonimatului.

”S-au făcut niște evaluări în 2008 dar acestea erau pentru autostradă. Nu știu de unde au scos acum cantitățile de materiale (din caietele de sarcini - n.red.) pentru un drum expres. Acesta este altceva decât autostrada, sunt alte declivități, alte curbe. Dacă s-a dat atunci aprobare pe ceva scump nu înseamnă că acum se poate face de capul nostru altceva, chiar ceva ieftin”, spune acesta. Varianta ideală era să fi fost începută construirea unei autostrăzi la profil de două benzi, câte una pe sens. Ulterior, odată cu creșterea traficului, lucrarea putea fi extinsă cu încă două benzi”, spune inginerul menționat. Acesta se întreabă retoric cum se poate ca Ministerul de Finanțe și cel al Transporturilor să accepte proiectul fără respectarea prevederilor legale și ce se va întâmpla dacă în viitor se va stabili că acesta poate fi un caz penal, similar unui alt caz de anul trecut, când CNAIR lucra fără autorizații de construire.

Viteza de circulație umflată artificial

Inventivitatea CNAIR nu se referă doar la cerințele legale menționate ci inclusiv la elementele de proiectare ale drumului expres. Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR confirmă faptul lățimea unei benzi de circulație pe Craiova-Pitești va fi de 3,5 metri adică cea care figurează și în normativul 598 din 2013 de proiectare a unui drum expres.

Viteza de circulație va fi însă 130 de kilometri la oră, egală cu cea de pe autostrăzi, care au însă banda de circulație lată de 3,75 metri, cu 25 de centimetri mai largă decât la drumul expres.

Normativul 598 limitează însă viteza maximă de circulație pe un drum expres la 100 de kilometri la oră. ”Viteza de proiectare va fi de 120 km/oră dar se va putea merge cu 130 kilometri (...) La 130 de kilometri la oră nu se va îngusta câmpul vizual când circuli pe o bandă de 3,5 metri. La autostradă ai lățime de 3,75 metri, viteză de proiectare de 120 kilometri la oră dar poți merge fără probleme cu 200 de kilometri la oră (referire făcută la capacitatea de conducere a vehiculului, nu la prevederile legale – n.red.)”, spune Șerbănescu. Normativul menționat spune însă că la drumuri expres viteza de proiectare este de cel mult 100 de kilometri la oră.

Dincolo de această problemă există un alt aspect. Viteza de proiectare este mult mai mică pe un drum expres și din cauza unui alt element. ”De ce solicită Codul Rutier circulație cu 100 de kilometri la oră? Căci intersecțiile sunt la nivel. Drumul expres nu trece prin localități însă intersecțiile la nivel înseamnă frână. Sunt alte condiții de proiectare, cu benzi de încadrare, alte curbe, lucruri ce diferă substanțial. O autostradă e făcută să ia peste 16.000 de vehicule pe zi, un drum expres sub”, spune inginerul. Oricum cei 25 de centimetri lipsă au toate șansele să fie simțiți în practică de către șoferi. Inventivitatea CNAIR și ignorarea prevederilor legale se va dovedi riscantă. Un alt aspect neclar: cum poate CNAIR promite că se va circula cu 130 km/oră când Codul Rutier impune limitarea vitezei pe un drum expres la 100 km/oră?