Sari la conținut

Guvernul are planuri mari pentru 2015: a alocat de cinci ori mai mulți bani pentru investiții decât a cheltuit anul acesta

Guvernul are planuri mari pentru anul viitor: și-a programat investiţii de aproape 45 de miliarde de lei, din care cele în autostrăzi şi căi ferate reprezintă ceva mai mult de jumătate. Şi asta, deşi în primele zece luni ale acestui an, investiţiile statului s-au ridicat la puţin peste 10 miliarde de lei.

Bani pentru investiţii în 2015: 44,8 miliarde lei

Bani cheltuiţi în 2014*: 10,6 miliarde lei

*ianuarie-octombrie / Sursa: Ministerul Finanţelor Publice

Bani în plus sunt promişi atât Ministerului Transporturilor, cât şi Secretariatului General al Guvernului, care are în subordine Compania de Autostrăzi. Prima prioritate ar trebui să fie proiectele finanţate de Bruxelles.

Citiți și:
BUGET 2015. Cum s-au împărţit banii pentru ministere. Cine primeşte mai mult, cine mai puţin

„Este un an cheie pentru atragerea acestor fonduri, este ultimul an în care putem atrage fonduri din perioada 2007-2013, dacă pierdem 2015 va avea repercusiuni pe termen lung pentru economie”, declară Mihai Pătrulescu, economist bancă comecială.

Şefii de la Transporturi şi-au făcut şi ei planurile lor. Vor ca în anii următori să finalizeze autostrada care leagă Bucureştiul de Nădlac, pe care sunt în lucru aproape 137 de kilometri, iar alţi 120, cei dintre Sibiu şi Piteşti, trebuie scoşi la licitaţie.

Reporter: Când încep lucrările pentru această variantă Sibiu- Pitești?

Ioan Rus, ministrul Transporturilor: La finele anului viitor.

Reporter: Când începem să circulăm?

Ioan Rus, ministrul Transporturilor: În 2020 se va duce Sibiu-Pitești, dar 2018 e un vis al meu, dacă impărțim pe tronsoane, să lucreze mai multe firme, dacă ar fi țara asta normală, am putea la 2018 la 1 decembrie să circulăm din sud în nord pe un drum expres sau autostradă.

Citiți și:
BUGET 2015. Pe hârtie, Guvernul este generos cu investiţiile

„Dacă ar fi autostradă faţă de situaţia actuală ar fi o îmbunătăţire cu 20% a eficienţei firmelor de transport. Acum, cu bucăţile de autostradă plecând din Bucureşti poţi să te înscrii într-un program de lucru de nouă ore”, afirmă Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Pe lista de priorităţi se află şi autostrada Comarnic-Braşov, chiar dacă de la desemnarea constructorilor, la începutul acestui an, s-a tot bătut pasul pe loc. Până acum nu a fost adus niciun utilaj pentru lucrări sau măcar să fie montată vreo plăcuţă care să anunţe începerea şantierului.

„Eram chiar plecat într-o vacanţă şi am spus că dacă dă drumul la autostradă închid DN1 şi o aduc pe Madonna. După cum vedeţi am şanse mici ca Madonna să viziteze Buşteniul”, spune Emanoil Savin, primarul oraşului Buşteni.

Proiectul autostrăzii care ar urma să traverseze Valea Prahovei există de aproape un deceniu. În acest timp, nu mai puţin de patru planuri diferite ale şoselei au ajuns la primarii de pe traseu

„Este una în 2000, este una în 2006 şi asta-i discuţia 2010, 2011”, explică primarul din Buşteni.

Ar fluidiza foarte mult traficul în zona noastră şi ar putea veni mai mulţi investitori, am putea avea o dezvoltare economică mult mai mare”, spune Adrian Veştea, primarul oraşului Râşnov.

Între timp se fac planuri pentru modernizarea drumului Săcele - Valea Doftanei, care ar putea prelua din traficul de pe DN1.

Bani în buget se pun anul viitor şi pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania.

Totodată, şefii de la Transporturi promit că în perioada următoare vor demara şi alte proiecte de autostradă. Prima dintre ele ar pleca de la Bucureşti şi după ce ar trece prin Ploieşti, Focşani şi Bacău ar ajunge la Paşcani. Cea de-a doua ar urma să lege Bucureştiul de Timişoara prin sudul ţării.

Citiți și:
ROMÂNIA CU ÎNCETINITORUL. Proiectele de infrastructură ale României, la mâna autorităților de la Bruxelles