Sari la conținut

În România, lumina se aprinde după jumătate de an

Racordarea la reţea durează în medie 182 de zile deşi montarea stâlpilor de tensiune, a cablului şi contorului ar putea să fie terminate în numai o săptămână. Costurile se ridică acum la aproape 54 de mii de dolari pentru o firmă, arată analiza Băncii Mondiale.

Timpul şi costul racordării la reţeaua electrică

Bulgaria 130 zile 23.500 dolari

Polonia 133 zile 2.677 dolari

Germania 28 zile 20.000 dolari

Italia 124 zile 71.800 dolari

Cehia 110 zile 4.800 dolari

Sursa: Banca Mondială

Companiile de distribuţie din România, precum E.ON, Enel sau CEZ, îşi racordează însă clienţii din Europa de Vest de peste şase ori mai repede şi cu costuri de pînă la 11 ori mai mici, cum se întâmplă în Cehia de exemplu.

Reprezentanţii companiilor spun că România poate urca în topul vitezei, dar pentru asta statul şi autorităţile locale trebuie să reducă birocraţia.

Desigur este şi o problemă a birocraţiei interne a operatorilor de distribuţie. Nu ne ascundem după deget. Dar să ne dea un target extrem de precis: în doi ani, România să crească 10, 15, 20 de locuri”, spune Alessio Menegazzo, director în cadrul unei companii de distribuţie.

Timpul acela care acum, în mod real este de 180 de zile de conectare la reţea, ia în calcul termenele maxime în care autoritatea poate depinde unui petent pentru a elibera un act. Fie că e autorizaţie de construcţie, de racordare”, vine replica din partea ministrului Energiei, Victor Georgescu.

Ca să racordeze consumatorul final, companiile de distribuţie fac inspecţii la solicitant, emit acorduri tehnice, proiectează şi aprobă contractul. Peste 80 de zile de analize şi avize. Lor li se adaugă încă 100 zile, pierdute pentru avize date de autorităţi locale. Este nevoie de autorizaţii de construire şi lucrări, inclusiv de la mediu şi Compania de Drumuri şi Autostrăzi. Aceleaşi probleme sunt şi la schimbarea furnizorului, spun companiile.

„În prezent, operatorii de energie electrică sunt şi notari, certificatori de acte, verificăm şi cadastru, verificăm şi relaţiile comerciale şi de moşteniri între persoane. Ceea ce, desigur, este o piedică în ceea ce dorim cu toţii: să schimbăm furnizorul cu câteva clickuri”, adaugă Alessio Menegazzo.

Peste 300.000 de reclamaţii primeşte anual Autoritatea de Reglementare de la consumatorii nemulţumiţi de ritmul lent în care merg aceste lucrări.