Intrăm într-o „nouă eră” a mineritului: Cel mai mare proiect minier din lume va începe după o întârziere de 27 de ani

Data actualizării: Data publicării:
Mină de bauxită din Guineea
După 150 de ani de minerit industrial, cele mai simple și accesibile zăcăminte au fost deja dezvoltate, iar tot ce a mai rămas sunt proiectele complexe care necesită multă ingeniozitate și investiții uriașe. Foto: Profimedia Images

Cel mai mare proiect minier din lume, un plan de dezvoltare de 20 de miliarde de dolari ce presupune exploatarea unui zăcământ uriaș de fier și construirea unei căi ferate și a unui port într-un colț îndepărtat al Africii de vest, va începe anul acesta după o perioadă de așteptare de 27 de ani marcată de probleme, scandaluri și mai multe încercări eșuate de a demara proiectul, scrie Financial Times.

Compania anglo-australiană Rio Tinto a obținut inițial licența de explorare pentru zona munților Simandou din sud-estul Guineei, aflați la 550 de kilometri de capitala de coastă a țării, în 1997. De atunci, țara cu o populație de 13 milioane de oameni a trecut prin două lovituri de stat și trei alegeri prezidențiale și a avut patru șefi de stat.

În aceeași perioadă, compania Rio Tinto a avut șase directori generali, a pierdut jumătate din licență, a purtat mai multe lupte în justiție împotriva unor companii rivale, s-a confruntat cu cazuri de corupție în Statele Unite și a încercat chiar să renunțe cu totul la proiect, însă tranzacția finală nu s-a mai realizat.

În sfârșit, în 2024, imediat ce partenerii chinezi ai companiei miniere vor primi aprobarea Beijingului, Rio Tinto intenționează să dea startul celui mai complex proiect din istoria sa.

guineea-cale-ferată-proiect-minier
Toate părțile implicate în proiect vor cofinanța construirea unei căi ferate de 552 de kilometri care va șerpui prin munții din Guineea până pe coasta de vest a țării. Captură foto: Twitter

„Nu mai există nimic altceva de această amploare și dimensiune”, a spus Bold Baatar, șeful afacerilor cu cupru ale companiei Rio Tinto, care în ultimii șapte ani s-a ocupat de înțelegerile comerciale foarte complicate pe care le implică proiectul din Guineea.

Cele mai mari companii miniere din lume sunt implicate în acest proiect

Proiectul este mult prea complex pentru o singură companie minieră, astfel că a devenit un parteneriat între Rio Tinto, guvernul din Guineea și cel puțin alte șapte companii, inclusiv cinci din China.

Rio Tinto va construi o mină de fier - cunoscută sub numele de proiectul Simfer - în parteneriat cu un consorțiu condus de cel mai mare producător de aluminiu din lume - Chinalco.

O a doua mină - cunoscută sub numele de proiectul WCS - va fi construită de Baowu, cel mai mare producător de oțel al lumii, în parteneriat cu un consorțiu condus de compania Winning International Group din Singapore.

În același timp, toate părțile implicate în proiect vor cofinanța construirea unei căi ferate de 552 de kilometri care va șerpui prin munții din Guineea până la Oceanul Atlantic și dezvoltarea unui port de apă adâncă pe coasta țării.

A freight train from ArcelorMittal carrying iron ore from the Nimba deposit to the port of Buchanan, Liberia
Pe lângă exploatarea minieră, proiectul presupune construirea unei căi ferate și a unui port. Foto: Profimedia Images

Suma totală pe care Rio Tinto o va cheltui pentru acest proiect se ridică la 6,2 miliarde de dolari - mai mult decât toate cheltuielile anuale de capital din unii ani anteriori.

După 150 de ani de minerit industrial, cele mai simple și accesibile zăcăminte au fost deja dezvoltate, iar tot ce a mai rămas sunt proiectele complexe care necesită multă ingeniozitate și investiții uriașe.

„Schimbarea fundamentală din ultimii ani a fost că lumea este mult mai de acord în privința schimbărilor climatice”, a spus Baatar.

„Caviarul minereurilor de fier”

Procesul de producție al oțelului este foarte poluant și este de vină pentru 8% din emisiile globale de carbon. Pentru a reduce emisiile, industria explorează și alte opțiuni, precum tehnologii în care minereul de fier este tratat cu hidrogen și monoxid de carbon, în loc de cocs.

Procesul mai puțin poluant, însă, necesită minereu de fier de înaltă calitate, care este din ce în ce mai greu de găsit în cantități mari. Minereul pe care Rio Tinto plănuiește să îl extragă din Simandou are un conținut mediu de fier mai mare de 65%, ceea ce face ca acest minereu să fie printre cele mai bune din lume.

Este „caviarul minereurilor de fier”, după cum spune Baatar, care susține că proiectul din Simandou are capacitatea de a ajuta la decarbonizarea industriei de oțel a Chinei.

soldați-guineea-lovitură-de-stat
Din 1997 și până în prezent, Guineea a trecut prin două lovituri de stat și trei alegeri prezidențiale și a avut patru șefi de stat. Foto: Profimedia Images

China a produs 1 miliard de tone de oțel în 2022, ceea ce reprezintă peste jumătate din producția globală, potrivit World Steel Association. Al doilea cel mai mare producător, India, a produs 154 de milioane de tone de oțel.

Primele livrări cu fier extras din Simandou ar urma să fie realizate în 2025, producția urmând să ajungă până la 60 de milioane de tone pe an în 2028, reprezentând aproximativ 5% din piața minereului de fier transportat pe mare.

Cu toate că o juntă militară conduce Guineea încă din 2021, când colonelul Mamady Doumbouya a organizat o lovitură de stat împotriva lui Alpha Condé, după ce acesta a schimbat constituția pentru a putea să candideze din nou la alegerile prezidențiale, Baatar nu se arată îngrijorat.

„Am operat în Guineea de peste 50 de ani, trecând prin diferite guverne și forme de guvernământ”, a declarat Baatar, care susține că Rio Tinto va „onora contractele ce au fost stabilite”.

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri