Sari la conținut

Investiții de milioane, curse puține pe aeroporturile românești

La şase luni de la încheierea lucrărilor de modernizare a pistei şi investiţii de peste 30 de milioane de euro, prin aeroportul din Oradea circula mai mult vântul. Aerogara este folosită de o singură companie aeriană, spre o singură destinație - Bucureşti.

În total, 45 de mii de pasageri decolează şi aterizează la Oradea anual, de patru ori mai puțin decât pe aeroportul din Debrețin, oraș aflat la doar 70 de kilometri distanţă. Sunt de șase ori mai mult decât acum un deceniu. O creștere asemănătoare a înregistrat și aerogara din Cluj, care a ajuns la 1,3 milioane de îmbarcări și debarcări, de la 240 de mii câte erau în urmă cu zece ani. Oradea este ţinută pe locul tocmai din cauza faptului că lucrează cu o singură Destinaţie.

Pentru a încuraja operatorii să introducă mai multe curse, primarul este dispus să ofere o subvenție anuală pentru zboruri şi pentru a s e aeroport de 500 de mii de euro. Asta până când numărul de pasageri va ajunge la 250 de mii.

Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea: „Aproximativ 40 la suta din pasagerii îmbarcați, debarcați pe Debrețin sunt din România cea mai mare parte din Bihor și din zonele limitrofe Satu Mare, Arad.”

Ioan Mang, vicepreședinte CJ Bihor: „Noi sperăm ca într-un timp foarte scurt, un an și jumătate, doi ani să avem mai multe destinații decât Debreținul.”

Situaţie asemănătoare şi la Arad unde, după o investiţie de două milioane de euro în modernizarea aeroportului, locul pare pustiu. La trei luni de la inaugurarea noului terminal, Aeroportul Arad nu are nicio cursă de pasageri.

Dan Codre, reporter Digi24: „Noul terminal al Aeroportului Arad este gol în acest moment, dar asta doar în ceea ce priveşte personalul şi călătorii. Pentru că toate instalaţiile necesare pentru zboruri au fost aduse aici încă de acum câteva luni.”

Compania olandeză care promitea că va opera curse de aici din această vară estimează că primul avion o să decoleze de la Arad abia la începutul iernii.

Sunt însă şi exemple bune, ale unor aeroporturi care, după un deceniu de modernizări şi 20 de milioane de euro investiţi, au reuşit să crească numărul curselor aeriene iar cel al pasagerilor să fie de opt sute de ori mai mare decât înaintea lucrărilor de modernizare. Primul de acest fel este aeroportul de la Craiova.

Manuela Rolea, reporter Digi24: „În urmă cu 10 ani, prin aeroportul din Craiova treceau 250 de pasageri pe an. Acum, după modernizări, sunt peste 200.000 de oameni care tranzitează aerogara. Barcelona, Londra, Valencia, Roma, Milano şi Antalya sunt cele mai solicitate rute.”

57 de milioane de euro au fost cheltuiţi pentru o pistă nouă şi un terminal la Iaşi, unde aeroportul a înregistrat cea mai mare creştere a numărului de călători la nivel național: 115 la sută în plus faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. La Suceava, conducerea speră să raporteze două sute de mii de pasageri în următorii doi ani, ca efect la modernizărilor. De la Suceava se poate pleca spre destinaţii externe, dar şi una internă.

Investiţii s-au făcut şi la Bacău. 13 milioane de euro vor fi investite în total până în primăvara anului următor pentru ca traficul să poată crește la patru sute de mii de pasageri anual.

Aeroportul din Debrețin:

- 2006 - 30.000 de călători

- 2016 - 180.000 de călători

Aeroportul din Cluj-Napoca:

- 2006 - 240.000 de călători

- 2016 - 1,3 milioane de călători

AEROPORTUL ORADEA

30 de milioane de euro

refacerea şi prelungirea pistei

finalizarea lucrărilor: ianuarie 2016

rută: Bucureşti - Oradea

AEROPORTUL CLUJ

76 de milioane de euro

o pistă nouă şi două terminale noi

finalizarea lucrărilor: 2009 şi 2013

rute: 43 externe şi 3 interne

AEROPORTUL IAȘI

57 de milioane de euro

o nouă pistă şi un nou terminal

finalizarea lucrărilor: 2014 şi 2015

rute: 16 externe şi una internă

AEROPORTUL MIHAIL KOGĂLNICEANU

40 de milioane de euro

modernizarea platformei de staţionare pentru aeronoave

bretelele de acces la pista de aterizare

finalizarea lucrărilor: decembrie 2015

rute: 4 externe, niciuna internă

AEROPORTUL SUCEAVA

23 de milioane de euro

modernizarea pistei de rulare şi a balizajului

construirea unui nou turn de control

finalizarea lucrărilor: noiembrie 2015

rute: trei externe şi una internă

AEROPORTUL TULCEA

13 milioane de euro

extinderea pistei şi a parcării

realizarea unor noi acostamente

adaptarea balizajului luminos

finalizarea lucrărilor: iunie 2016

rute: niciuna

AEROPORT BAIA MARE

20 de milioane de euro

prelungirea pistei

finalizarea lucrărilor: decembrie 2016

AEROPORT SATU MARE

15 milioane de euro

modernizarea pistei şi extinderea terminalului

finalizarea lucrărilor: iulie 2016

rute: Satu Mare - Bucureşti

AEROPORTUL BACĂU

13 milioane de euro

realizarea unui turn de control

un terminal cu o capacitate de 300 de pasageri

o parcare auto

finalizarea lucrărilor: aprilie 2017