Sari la conținut

Oamenii de afaceri şi consultanţii critică taxa pe stâlp: va reduce investiţiile şi va creşte preţul facturilor 

Publicate cu doar trei zile înainte de plata taxei, normele care ar fi trebui să clarifice cum se achită impozitul pe construcţiile speciale nu aduc nicio lămurire cu privire la modalitatea de calcul, susţin investitorii străini din România.

„Parcă suntem nişte studenţi înainte de a intra în sesiune. Avem un examen duminică şi parcă nu ştim după ce cărţi trebuie să învăţăm”, spune Şerban Toader, membru în Consiliul Investitorilor Străini.

„Totul este neclar pentru toată lumea. În momentul de faţă, chiar noi, firmele de consultanţă, avem dezbateri interne despre modul in care ar trebui să ne sfătuim clienţii să calculeze această taxă”, afirmă consultantul fiscal Dan Schwartz.

Nici statul nu ştie exact cât ar putea încasa. Estimările pornesc de la 500 de milioane de lei şi ajung la 1,5 miliarde de lei. Dincolo de estimări, acest bir va avea cel puţin două efecte.

Steven van Groningen, vicepreşedintele Consiliului Investitorilor Străini, susţine că efecetele sunt reducerea investiţiilor şi creşterea costului final pentru consumatori.

Acest lucru a fost deja confirmat de reprezentanţii companiilor afectate.

„Este foarte complicat să le explicăm acţionarilor de ce s-a întâmplat atât de repede, de ce acum, şi desigur ei spun imediat: vă rugăm să acoperiţi acest gol, altfel vom opri investiţiile”, afirmă Nikolai Bekers, directorul unei companii de telecomunicaţii.

Dacă această reglementare se aplică din data de 26 mai, noi ne vom opri din investiţii ori ne vom reloca ori vom încerca să găsim modalitatea de a ne mări investiţiile în alte zone”, susţine Radu Silaghi, preşedintele Asociaţiei Firmelor din Bihor.

Reprezentanţii Ministerului Finanţelor au evitat să comenteze nemulţumirile oamenilor de afaceri. Prima tranşă din taxa pe construcţii speciale va fi plătită pe 26 mai. Companiile trebuie să plătească 1,5% din valoarea brută a construcţiilor speciale. În această categorie intră conductele, cablurile, barajele, depozitele, sondele de ţiţei şi gaze sau infrastructura feroviară.