Sari la conținut

Tarom vrea să zboare din nou către SUA și China

În criză de avioane de luni de zile, Tarom va închiria, din vară, două aeronave.

 

Compania, care a fost nevoită să renunţe la mai multe curse tocmai pentru că nu deţine suficiente aparate de zbor, are pe de altă parte ambiţii mari. Vrea să achiziţioneze alte două aeronave, capabile să treacă Oceanul. Tarom a renunţat la cursele transatlantice acum 14 ani. Flota companiei aviatice se va înnoi la vară cu 2 aeronave. Închiriate. ”S-au purtat discuţii cu două companii, cu doi actori mari de pe piaţa aeronavelor, urmând ca în cursul acestei săptămâni să finalizăm discuţiile şi cu cel de-al treilea. Spre finalul lunii aprilie vom avea rezultatul. Din acel moment undeva în trei luni de zile vom avea aeronavele, cele două aeronave, în flota Tarom”, spune ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

Tarom zboară în prezent cu 21 de avioane cumpărate în perioada 1993 - 2009: 9 ATR-uri, 4 Airbus şi 8 Boeing. Asta, după ce în toamna anului trecut a tras pe linie moartă două aeronave achiziţionate la începutul anilor 90, prea vechi să mai fie folosite. Cum n-au putut fi înlocuite rapid, compania s-a văzut nevoită să-şi reducă numărul de zboruri.

Ministrul Transporturilor i-a cerut şefului Tarom să înceapă procedurile şi pentru achiziţia a încă două aeronave, care să poată zbura spre SUA şi China. ”E în discuţii cu un aeroport din SUA unde am reuşit să identificăm un slot şi în acest sens vom acţiona pentru deschiderea rutelor de lung-curier. Dar suntem condiţionaţi de aeronave”, spune Răzvan Cuc.

Din 2008, compania a înregistrat pierderi fără întrerupere. După primele şase luni ale anului trecut, gaura din bugetul companiei era de 29 de milioane de lei, superioară celei înregistrate in 2015, respectiv 27 milioane lei.

tarom nyork

Foto: Aeronavă Tarom la New York. Sursa foto: Bill Hough

Intenția Tarom de a zbura din nou peste ocean naște însă câteva semne de întrebare. Anunțul postat pe situl companiei menționează dorința de a închiria aeronave cu o autonomie de 2.500 mile marine, ori distanța până în Statele Unite este mult mai mare. Aceasta înseamnă că Tarom urmează să aibă escale pe aeroporturi din vestul Europei, cum ar fi Paris sau Amsterdam, huburi importante pentru liniile partenere din SkyTeam, AirFrance și KLM.

In al doilea rând pentru a fi rentabil un zbor transatlantic acesta trebuie să aibă un grad de ocupare spre 90%, în condițiile în care compania are unul din cele mai mici grade de ocupare din Europa, sub 70%.

Gradul mare de ocupare cerut de zborurile transatlantice este cerut de costuri suplimentare ridicate, precum cele privind cazarea echipajului la destinație, tarifele practicate care nu cresc proporțional cu numărul de kilometri ai zborului.