Sari la conținut
News Alert

Aniversare. Autostrada Iași Tg Mureș împlinește zece ani de studii de fezabilitate

Zece ani de studii și zeci de milioane de euro cheltuiți pe studii de fezabilitate ce stau prăfuite în sertare. Astfel poate fi descrisă istoria autostrăzii Iași Târgu Mureș, proiect despre care acum ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, anunță că va fi început cât de curând.

moldova vrea autostrada (2)

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a reluat contractul de realizare a studiul de fezabilitate pentru autostrada Tg Mureș Iași, secțiunea Tg Mureș Ditrău (județul Harghita) și va scoate la licitație studiile de fezabilitate pentru alte două secțiuni ale autostrăzii, anume Ditrău – Tg Neamț și Tg Neamț – Iași -Pașcani. Anunțul a fost făcut luni de către ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, la emisiunea online ”de vorbă cu ministrul tău”, organizată de Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic.

”Tg Neamț - Iași -Ungheni va fi scos la licitație pe 1 noiembrie. Porțiunea Ditrău - Tg Neamț urmează să fie scoasă la licitație tot pe 1 noiembrie. Cealaltă porțiune, între Tg Mureș și Ditrău la care contractul era suspendat pentru că nu erau fonduri, a fost anulată suspendarea. Acum există fonduri. Există un contract pentru studiul de fezabilitate la tot acest segment între Tg Mureș și Ditrău”, a spus Bușe.

Potrivit Master Planului General Transporturi (MPGT) lucrările la secțiunile Tg Mureș-Ditrău și Ditrău-Tg Neamț urmează să înceapă de abia în următorul exercițiu financiar al UE, anume 2021. Pentru actualul exercițiu este planificată doar începerea lucrărilor la secțiunea Tg.Neamț – Iași- Pașcani (2016-2019).

Studii inutile

Oricât de promițător este anunțul și oricât de mult are nevoie România de o autostradă de legătură între Moldova și Transilvania, spusele ministrului denotă o totală lipsă de strategie și direcție la Ministerul Transporturilor. Anul trecut, contractul menționat de ministru, cifra la șase milioane euro, semnat cu firmele Consitrans și Search Corporation pentru reactualizarea SF Tg Mureș Ditrău, a fost suspendat tocmai pentru că ar fi urmat să se scurgă cinci ani între momentul la care SF ar fi fost definitivat și cel la care lucrările ar începe, perioadă considerată îndelungată. Acum Ministerul Transporturilor revine asupra deciziei.

Termenul de valabilitate al unui SF de drumuri este de cel mult doi ani. După trecerea celor doi ani SF își pierde relevanța. Se schimbă datele de trafic rutier pentru proiectul respectiv, se schimbă legislația în domeniul protecției mediului sau construcțiilor, apar noi rețele de utilități sau locuințe în regiunea respectivă. Traseul propus prin SF ajunge să nu mai fie de actualitate.

Într-un document intrat în vara anului trecut în posesia Digi24, conducerea CNADNR confirma faptul că autostrada Târgu Mureş - Ditrău e un proiect ce va fi început/revizuit în 2021, iar lucrările vor începe abia în 2022/2023. De aceea la 15 iulie 2015 s-a decis suspendarea contractului.

„Faptul că se începe o fezabilitate pentru un proiect a cărei execuţie e trecută în Master Plan în 2020 este un caz flagrant, pentru care premierul ar trebui să intervină imediat”, acuza, înainte de suspendarea contractului, fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare.

„Ele au o durată doar de doi ani. Nu este problema legii. Este problema ta, că tu lansezi proiectele în mod inutil, ştiind că nu poţi să le realizezi”, spunea Alin Goga, director de investiţii DRDP Craiova.

Mai mult nu este clar dacă banii necesari realizării autostrăzii există cu adevărat. Sectorul Tg Neamț Iași Ungheni care va fi făcut în perioada 2016-2019 figurează pe o așa zisă listă ”lungă”, de fapt o extensie al unei liste principale pe care sunt proiecte ce vor fi implementate doar dacă CE – Comisia Europeană ne va aproba o depășire a deficitului bugetar de 0,5% din PIB.

Istoria zbuciumată a proiectului Tg Mureș - Iași

Mai 2007 – Este publicat anunţul de participare pentru licitaţia "Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Sculeni"

Iulie 2007 – Contractul "Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Sculeni", este atribuit firmei Iptana.

Septembrie 2009 - CNADNR scoate la licitaţie realizarea SF pentru întreaga autostrada Târgu - Mureş - Iaşi, împărţită pe trei loturi.

Februarie 2010 - Pentru segmentul Târgu Neamţ - Ungheni, studiul de fezabilitate a fost contractat, în urma licitaţiei, firmei spaniole Inocsa Ingenieria. Suma plătită 3,1 milioane lei.

Februarie 2010 – Apare anunţul de atribuire prin care firma SC Search Corporation SRL va întocmi studiul de fezabilitate pentru autostrada Tg. Mures - Ditrău. Alți 3,2 milioane lei sunt angajați. Totodată, este atribuit şi contractul pentru revizuire SF Ditrău -Târgu Neamţ către Iptana. Valoarea este de 3,8 milioane lei.

Februarie 2011 – SF Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş este finalizat şi depus la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor şi clădirilor.

Iulie 2012 - Ministerul Transporturilor elaborează indicatorii tehnico economici pentru proiectul autostrăzii Târgu Mureș-Iași. Costul priectului este estimat la circa 8,9 miliarde de euro, faţă de cei 6,14 miliarde ce apăreau în primul SF.

Ianuarie 2013 - Premierul Ponta îl mandatează pe ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, să se ocupe de autostrada Iaşi - Tg. Mureş.

Iunie 2014 - Compania de Autostrăzi, aflată neoficial în subordinea lui Dan Sova, ministru la Transporturi la acel moment, scoate la licitaţie realizarea SF-ului pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg Mureş - Ditrău, Ditrău - Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni. Costul estimat, între 22,92 şi 27,11 milioane de euro.

Februarie 2015 - Sunt deschise ofertele depuse în cadrul licitaţiilor de reactualizare a unor SF. Ofertele pentru două din cele trei loturi sunt anulate integral considerându-se că nu erau conforme. Rămâne în picioare oferta firmelor Consitrans-Search Corporation pentru Tg Mureș-Ditrău însă contractul se suspendă în vara anului trecut considerându-se că trebuie făcut mai aproape de momentul începerii lucrărilor.