Sari la conținut

Banca Mondială nu confirmă finanțarea autostrăzii Ploiești-Brașov

Oficialii Băncii Mondiale au făcut miercuri mai multe precizări privind colaborarea ce o au cu România pentru realizarea autostrăzii de pe Valea Prahovei.

Banca Mondială (BM) nu împărtășește pe deplin convingerile premierului Mihai Tudose cum că în mod cert va asigura finanțarea proiectului de realizare a autostrăzii Ploiești-Brașov.

Oficialii instituției internaționale au oferit miercuri răspunsuri parțiale la câteva întrebări adresate de Digi24.ro privind acest proiect. Din răspunsurile oferite rezultă faptul că optimismul manifestat de premierul Mihai Tudose privind finanțarea autostrăzii este nejustificat.

”Salutăm decizia Băncii Mondiale de a sprijini modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport din România, domeniu prioritar pentru Guvern. Dorim ca acest proiect de importanţă strategică, finanţat de Banca Mondială, să reprezinte începutul unei schimbări de paradigmă în zona investiţiilor din infrastructura rutieră”, spunea el pe 31 octombrie.

Finanțarea nu este încă o chestiune sigură, iar modalitățile concrete prin care banca va ajuta România fac încă obiectul discuțiilor. ”Mixul de instrumente ale Băncii Mondiale, incluzând o potențială finanțare a autostrăzii, este subiectul unor discuții tehnice în derulare și vor fi făcute publice după finalizare”, au declarat oficialii BM pentru Digi24.ro.

Colaborarea cu România este într-o formă cât se poate de incipientă. ”Banca a început să exploreze opțiuni pentru a srpijini faza preparatorie pentru realizarea construcției prin acordarea de asistență tehnică privind proiectarea autostrăzii și licitarea acesteia, precum și structura de management care va asigura implementarea proiectului”, spune BM. Adică nu este clar dacă va fi un proiect cu bani de la bugetul de stat, de la BM, de la un concesionar etc, aceste lucruri urmând să fie decise în viitor.

Mai mult, în urmă cu șapte ani BM nici nu era o susținătoare a acestui proiect. În 2010, BM a propus un proiect mai simplu, mai ieftin și mai puțin ambițios care să poată fi însă derulat. ”Privind înainte, România ar putea lua în calcul un proiect mai mic şi mai puţin complex de ameliorare a reţelei rutiere prin parteneriat public-privat", afirma instituţia mondială la finele lui 2010, într-o analiză remisă Guvernului. România ar avea nevoie urgent de un proiect pilot dacă doreşte ca aceste parteneriate să joace în viitor un rol important în sectorul autostrăzilor.

Un astfel de proiectul ar putea fi cel al unui drum naţional nou pe versantul estic al Văii Prahovei între Comarnic şi Braşov care ar avea şanse mai mari. „Ar putea costa mai puţin de 500 milioane de euro, nu sunt dificultăţi legate de exproprieri, iar dificultăţile tehnice nu par de nedepăşit", sfătuia atunci Banca Mondială.

Instituția se declară insă ”un susținător puternic al eforturilor României de a reduce sărăcia și de a crește prosperitatea pentru toți românii”. ”Infrastructura bună, inclusiv șoselele care să conecteze oamenii și afacerile la serviciile publice și piețe sunt esențiale pentru creșterea economică pe termen lung”, spune banca.