Sari la conținut

VIDEO. Cum arată centrul de control al metroului din București

600.000 de oameni, adică de două ori populaţia Constanţei, călătoresc zilnic cu metroul din Bucureşti. Puţini ştiu că de siguranţa lor şi de trafic răspund 50 de persoane. Luna aceasta se împlinesc 37 de ani de la inaugurarea transportului în subteran şi de aceea a fost ziua porţilor deschide la Metrorex. Oricine a putut să viziteze dispeceratul, „creierul" metroului.

Zi și noapte, cei 50 de angajați de la centrul de control al metroului monitorizează tot ce se întâmplă în subteran și au grijă ca totul să meargă ca pe roate. Orice incident apare pe monitoarele din fața lor.

Primul tronson de metrou a fost inaugrat în anul 1979: şase staţii, de la Timpuri Noi la Semănătoarea, stație care se numeşte Petrache Poenaru în zilele noastre. Acum sunt 51 de staţii, iar reţeaua se întinde pe aproape 70 de kilometri. „Creierul" metroului din Bucureşti a putut fi vizitat sâmbătă timp de patru ore.

„Voiam să văd cum funcţionează sistemul, cum funcţionează chestia asta cu macazele de la metrouri prin staţie”, a spus un tânăr.

Cine a fost în vizită la dispecerat a aflat şi de ce se întâmplă să aştepte uneori minute bune până la plecarea din staţie: trebuie menţinută distanţa între cele 62 de trenuri care circulă în fiecare zi. Lucru greu de făcut uneori, din cauza aglomeraţiei sau a defecţiunilor.

„Comunicarea cu trenurile se face folosind comunicaţii radio, observaţi că fiecare operator are o clapetă”, a spus șeful dispeceratului central al Metrorex, Gelu Vereșteanu.

Peroanele pline-ochi de călători la orele de vârf sunt marea problemă la metrou. Acum o lună, trei femei au leşinat din cauza înghesuielii. Directorul de la Metrorex spune că nu poate să micşoreze intervalul dintre trenuri.

Pe magistrala doi circulă 22 de trenuri la orele de vârf - mă refer la 07.00-09.00, 17.00-19.00, deci este maxim posibil tehnic”, a spus directorul general al Metrorex, Marin Aldea.

Dacă nu se poate să vină metroul mai des, bucureştenii speră să fie gata măcar linia Drumul Taberei - Eroilor la care se lucrează de patru ani.

Magistrala o să fie gata în semestrul doi al anului viitor, probabil octombrie-noiembrie 2017, am reuşit să recuperăm nişte întârzieri”, a precizat ministrul Transporturilor, Sorin Bușe.

Bucureștenii vor putea să vadă, sâmbăta viitoare, noile stații de metrou Favorit, Drumul Taberei 34 și Orizont de pe Magistrala 5

Ministrul Transporturilor a promis că încă o staţie va fi dată în folosinţă luna viitoare: Lac Străuleşti, de pe magistrala patru.