Sari la conținut

Bulgaria ne-a devansat cu trei poziții la calitatea drumurilor

Dacă în urmă cu un an Bulgaria deținea penultima poziție în topul european al calității drumurilor, România fiind pe ultima poziție, în acesta an țara vecină s-a distanțat în față la trei poziții, indică Tabloul de bord în domeniul Transporturilor 2016, dat publicității zilele trecute de către Comisia Europeană.

gropi soseaa

Calitatea proastă a dumurilor din România, lipsa progreselor în construirea de autostrăzi este confirmată de ultimul tabloului de bord în domeniul transporturilor realizat de către Comisia Europeană.

Tabloul are menirea de a ajuta statele membre la identificarea domeniilor care necesită investiții și intervenții prioritare, potrivit comunicatului de presă aparținând Comisiei Europene.

Executivul UE și-a propus ”un sistem de transport de înaltă calitate, decarbonizat, complet integrat și eficient”, spune Violeta Bulc, comisarul european pentru Transporturi. ”Tabloul de bord are rolul unui semn de circulație în această călătorie, indicând drumul de urmat și distanța care rămâne să fie parcursă. Acesta este un instrument util pentru noi, pentru statele membre și pentru părțile interesate, care ne ajută să stabilim unde acționăm corect și unde sunt necesare investiții și acțiuni suplimentare”, explică ea. Dar cum se situează România față de celelalte state membre?

La capitolul ”calitatea drumurilor” România deține ultima poziție, având în față Malta, Lituania și Bulgaria. Este însă îngrijorător faptul că ediția de anul trecut a tabloului de bord situa Bulgaria doar cu o poziție înaintea României. Primele poziții sunt deținute de Olanda, Franța, Austria, Portugalia și Danemarca. Punctajele, de la unu la șapte, sunt acordate în urma sondajelor efectuate de Forumul Economic Mondial.

Potrivit Hotnews.ro, în total, în 2015 au fost dați în folosință 46,6 km noi de autostradă, cel mai puțin din ultimii cinci ani, chiar mai puțin și decât cei 50 de km din 2014.

Cu toate acestea, cu deschiderea din decembrie a Lotului 2 din A1 Timisoara - Lugoj (25,6 km) și darea în folosință și a celor 10 km de lângă Lugoj finalizați din 2013 dar nefolosiți că se opreau în câmp, România a reușit pe ultima sută de metri să evite contraperformanța uriașă de a închide anul 2015 cu mai puțini kilometri de autostradă funcționali decât în urmă cu un an (din cauza închiderii traficului pe lotul 3 din Sibiu-Orăștie, în urma alunecărilor de pe autostradă).  

România mai deține ultima poziție europeană și la capitolul ”durata unei expediții”, ”calitatea infrastructurii feroviare”, ”calitatea infrastructurii portuare”. Singurul clasament la care nu deținem ultima poziție (ci penultima) este cel privind ”calitatea infrastructurii aeroportuare” unde ne situăm în fața Slovaciei. Dealtfel în transporturile aeriene lucrurile par a sta mai bine în România. Pasagerii români din transportul aerian sunt printre cei mai mulțumiți pasageri din Europa, țara noastră fiind depășită doar de Ungaria, Malta, Luxemburg și Austria. După Bulgaria însă, în transporturile rutiere avem cel mai mare număr de accidente rutiere la un milion de locuitori.

România deține o poziție medie la capitolul ”înmatriculări de autovehicule noi ce folosesc combustibil neconvenționali”. La ”ore petrecute în congestii de trafic” suntem în ”fruntea” clasamentului), în timp ce în privința ponderii liniilor electrificate și a satisfacției privind transportul urban ne aflăm în a doua parte a clasamentului.