Sari la conținut

CFR Călători dă sute de mii de euro ca să afle de ce trenuri are nevoie

Compania de Transport Feroviar de Călători CFR Călători caută firme care să îi întocmească un studiu de analiză a nevoilor, dar care să îi facă și documentația pentru solicitarea de finanțare.

UPDATE: Achizițiile de material rulant făcute de ARF (Autoritatea de Reformă Feroviară) din fonduri europene accesate in cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) sunt total insuficiente pentru nevoile CFR Călători, spune Alina Predescu, purtător de cuvânt al companiei de transport, într-o declarație făcută după apariția articolului. Prin ARF, CFR Călători îi vor reveni doar o parte de unități,  care vor fi exploatate însă pe întreaga rețea. CFR Călători nu are acces la fondurile POIM, ci doar la credite bancare. Cât privește decizia realizării studiilor de către firme străine și nu de CFR Călători, aceasta ar fi preferința bancherilor care vor acorda împrumutul. Băncile ar avea mai multă încredere în astfel de firme decât în CFR Călători, când vine vorba de realizarea acestor studii de specialitate. În prima fază CFR Călători vrea să afle cât costă întocmirea acestor studii, după care va organiza procedura de achiziție publică, potrivit prevederilor legale, spune Predescu.

CFR Călători a trimis mai multor firme străine o documentație întocmită inexplicabil în limba română în care cere să i se prezinte o ofertă de preț pentru un pachet de documentație cuprinzând: un studiu de analiză a nevoilor, un studiu de fezabilitate și o documentație pentru solicitarea de finanțare.

Documentația de licitație are o denumire complicată: ”achiziție servicii de consultanță în vederea elaborării studiului de fezabilitate pentru achiziția de material rulant pentru ruta București Constanța”.

„Obiectivul contractului de achizitie de material rulant prevede achiziționarea unor automotoare electrice cu sistem dual (25 kV, 50Hz) pentru viteza de 160 km/h, cu ecartament de 1435 mm. Sistemul de comanda al automotoarelor electrice trebuie să permită comandă multiplă a cel puțin două astfel de automotoare. Acestea vor fi utilizate în transportul regional”, cere CFR Călători.

Sunt neclare câteva aspecte: Primul este acela că CFR Călători are propriile direcții care se ocupă de marketing, exploatare, relații externe, fonduri europene. De ce atunci trebuie să plătească sume importante firmelor străine pentru a afla ce fel de trenuri are nevoie și pentru a îi fi elaborate cereri de finanțare? A doua neclaritate este reprezentată de faptul că achiziția de material rulant este în sarcina recent înființatei Autorități de Reformă Feroviară.

”Scopul înfiinţării A.R.F. este de a desfăşura următoarele categorii de activităţi (...) achiziţionarea, potrivit prevederilor legale în vigoare, de material rulant, destinat predării către operatori, în condiţiile art. 7, pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar public de călători pe bază de proceduri aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, care se fundamentează pe criterii de transparenţă şi eficienţă, care să asigure o piaţă competitivă în domeniul transportului feroviar public de călători”, arată OUG 62 /2016, prin care s-a înființat ARF.

CFR Călători estimează că durata contractului va fi de 145 de zile și că vor fi necesari minim patru experți. Tarifele în domeniul consultanței feroviare sunt în jurul a 500 de euro pe zi ceea ce înseamnă că CFR Călători ar putea plăti aproape 300.000 de euro pe acest contract. 

Deși parcul de vagoane al CFR Călători include peste 3.000 de vehicule, doar 660 dintre acestea sunt mai noi de 20 ani. Cele două treimi rămase în parcul de material rulant, fiind vechi, nu îndeplinesc cerințele pietei de transport din punctul de vedere tehnic și al confortului călătorilor. Întreținerea și exploatarea materialului rulant mai vechi se realizează cu costuri mari, defectarea acestora fiind frecventă”, precizează CFR Călători în caietul de sarcini.