Sari la conținut

De ce n-avem autostrăzi: ”Specificul solului românesc”

Șeful CNAIR, Ștefan Ioniță, a găsit „vinovatul” pentru lipsa autostrăzilor. Solul din România este altfel decât în țările din care provin firmele de construcții.

Foto: Ștefan Ioniță, șeful CNAIR, ar vrea să aibă la dispoziție solul din Spania pentru a face autostrăzi

Firmele din străinătate care vin să realizeze autostrăzi în România au experiență în procedurile de achiziție publică, dar nu sunt obișnuite cu solul românesc, a declarat la un post de televiziune Ștefan Ioniță, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

”Am observat că firmele străine care construiesc în România, deşi au experienţă în achiziţii publice, au probleme când trebuie să lucreze efectiv pe specificul solului din România”, a explicat Ștefan Ioniţă, în cadrul unei emisiuni. Directorul general al CNAIR a precizat că,  „este diferenţă între un sol arid cum este cel din Spania şi specificul solului românesc”.

Nu este clar cât este ironie voită și cât este realitate în declarația directorului general. Referirea la procedurile de achiziție pare a ținti contestațiile repetate la licitații venite din partea firmelor străine. Referirile la sol pot privi numeroase proiecte de autostrăzi în care solul a luat-o la vale, precum Lugoj-Deva, lotul 3, Sibiu-Orăștie lotul 3 sau porțiuni din Sebeș-Turda. Din acest punct de vedere vina nu aparține în totalitate firmelor străine. Dacă acestea utilizează materiale de proastă calitate sau apelează la soluții tehnice necorespunzătoare pentru a își umfla profiturile, CNAIR păcătuiește prin faptul că nu verifică la timp și complet lucrările și dă firmelor de construcție acceptul ca acestea să facă proiectul tehnic.