Sari la conținut

De ce ne acuză UE camionagiii de dumping social

Firmele vestice de transport fac profit pe spatele șoferilor est-europeni, afirmă un reprezentant al transportatorilor belgieni.

Firmele de transport din Europa de Vest fac profit pe spatele șoferilor est-europeni și trebuie să trimitem un semnal clar către Uniunea Europeană asupra faptului că dumpingul social trebuie să înceteze astfel încât toți șoferii de TIR să fie plătiți egal, susține John Reynaert, reprezentantul sindicatului transportatorilor ABVV-BTB din Belgia, potrivit Agerpres.ro.

"În ultimii ani am avut numeroase contacte cu sindicatele din România. Dumpingul social nu este ceva nou, dar în sectorul de transporturi este cel mai rău ce se poate întâmpla unui șofer de TIR, unui om. Ei sunt tratați ca sclavi moderni, trăiesc în condiții inumane, luni la rând. În toate țările occidentale europene acele companii de transport fac profit pe spatele șoferilor est-europeni. Sunt mulți șoferi de TIR români în Europa de Vest, îi vedem zilnic, conduc camioane cu numere de înmatriculare românești, dar lucrează pentru companii belgiene de transport. Aceste companii de transport fac ceea ce li se permite în Europa, au filiale deschise în România, Bulgaria, Slovacia", a declarat, marți, John Reynaert, în cadrul unei conferințe pe tema transportatorilor și a dumpingului social, organizată de Unitatea Sindicatul Liber din Metrou (USLM).

În context, acesta a arătat că Uniunea Europeană trebuie atenționată în ceea ce privește dumpingul social.

"Trebuie să lucrăm împreună și să trimitem un semnal clar către Uniunea Europeană asupra faptului că dumpingul social trebuie să înceteze. Dorim drepturi egale și plata egală pentru toți șoferii de TIR, indiferent din ce țară provin. Aceștia trebuie plătiți la standardele țării în care conduc", susține Reynart.

În context, președintele Sindicatului Lucrătorilor din Transportul Rutier din România, Nina Frandeș, a afirmat că șoferii români au devenit sclavii Europei, iar legislația din România este nefavorabilă.

"Am devenit sclavii Europei, legislația din România ne este nefavorabilă, contractul colectiv de muncă, la nivel național, a fost scos. Contractul colectiv de muncă la nivel de ramură a fost scos, iar din șoferi profesioniști am devenit muncitori necalificați, cu salariul minim pe economie. Aș dori să îi întreb pe cei care au scos aceste contracte colective de muncă dacă din șoferi profesioniști am devenit muncitori necalificați? Ni se cer atestate speciale pentru transport persoane, marfă, aceste atestate fiind suportate de șofer, iar la angajare șoferii români sunt angajați ca și muncitori necalificați. Când au făcut lucrul ăsta s-au gândit oare că ne aruncă în brațele angajatorilor ca sclavi, să lucrăm în comunitatea europeană, unde știți foarte bine ce costuri sunt.

Marile companii de transport din Europa Centrală și de Vest vin în România, înmatriculează camioane (doar - n.red.) în acte, parcul auto nefiind în România, ci în Belgia, Danemarca, Olanda, Suedia, și contractul individual de muncă este de România. Activitatea propriu-zisă a șoferilor este în Europa Centrală și de Vest, unde salariile le cunoașteți, nu sunt de 300 de euro, iar din această cauză am devenit sclavii Europei", a spus Nina Frandeș.