Sari la conținut

Drumurile naționale, deszăpezite cu sare de import

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) riscă să nu aibă la venirea primei ninsori mai niciunul dintre materialele necesare deszăpezirii. O ofertă de sare din partea producătorului național Salrom ar putea lipsi, licitația pentru soluție ecologică este contestată, iar la cea de clorură de calciu s-au înregistrat doar două oferte din cele șapte așteptate. Câteva autostrăzi sunt lipsite de contracte de deszăpezire.

Utilaj deszapezire agerpres 7710653-1

UPDATE: Într-un răspuns trimis Digi24.ro, Salrom afirmă că societatea va participa la toate procedurile de achiziție care prezintă interes, ”inclusiv la viitoarea procedură de achiziție de material antiderapant organizată de CNADNR”. Societatea mai spune că are posibilitatea de a furniza sortul de sare cerut de CNADNR. Salrom refuză însă să spună dacă are acest sort la toate salinele sale și dacă acceptă clauza privind garanția de bună execuție solicitată de CNADNR. Astfel de informații țin de confidențialitatea relațiilor cu partenerii, spune societatea națională

Prea puține dintre materialele necesare pentru curățarea de zăpadă a celor 16.000 de kilometri de drumuri naționale și autostrăzi au fost cumpărate deja de către CNAIR, deși suntem în pragul iernii.

Sarea necesară deszăpezirii drumurilor n-a fost încă achiziționată, iar miercuri, cel mai probabil, va lipsi oferta Companiei Naționale a Sării (Salrom), spune Florin Dascălu, director de întreținere al companiei de drumuri, până în primăvara acestui an.

Compania așteaptă miercuri oferte pentru achiziționarea a 250.000 de tone de sare, în condițiile în care, lunar, are nevoie de 50.000 de tone pentru a curăța drumurile naționale. O procedură de cumpărare a sării necesare a fost anulată în luna septembrie, după ce CNAIR n-a primit nicio ofertă.

”Din informațiile mele și din discuțiile purtate, Salrom nu va participa la licitație. Cauza o reprezintă condițiile absurde puse de companie, aceleași ca și prima dată”, spune Florin Dascalu.

Compania de Drumuri are niscaiva rezerve de sare însă acestea nu vor fi suficiente pentru întreaga iarnă. Într-un comunicat de presă trimis la mijlocul acestei luni, CNADNR spunea că are rezerve de sare de 100.000 de tone. Fostul director contestă cifrele și spune că la plecarea sa din companie, în primăvară, rezervele erau doar de 58.000 de tone.

Ofertele de sare urmează să fie primite de CNAIR în data de 26 octombrie. Atât la licitația din septembrie, cât și acum problema o constituie o prevedere care spune că furnizorul de sare se obligă să constituie în favoarea CNAIR o garanție de 10%. Aceasta urmează să fie executată, dacă va fi necesar, imediat de către CNAIR. O astfel de prevedere însă nu convine mai ales că firma care va aduce sarea va fi obligată să reîntregească garanția în cel mult 10 zile.

Mai mult, CNAIR cere ca sortul de sare furnizat să fie de 0-8 mm ori, spun surse neoficiale, nu toate salinele Salrom au posibilitatea de a asigura acest sort de sare.

Conducerea CNADNR: Putem importa sarea

Într-o declarație făcută Digi24.ro în urmă cu două săptămâni, conducerea companiei de stat s-a arătat dispusă să importe sarea necesară în cazul în care oferta Salrom va lipsi din nou. Ipoteza este fantezistă, spune Florin Dascălu. ”Închipuiți-vă ce înseamnă să aduci 250.000 de tone de sare în Portul Constanța și să o distribui în toată țara. Cât va dura?”, spune el.

Lipsesc clorura de calciu și soluția ecologică

Dacă sarea existentă ajunge doar pentru o lună de iarnă, soluția ecologică lipsește integral, iar clorura de calciu este disponibilă doar la două din cele șapte regionale. Cele două substanțe asigură deszăpezirea la temperaturi mult mai mici decât sarea. Astfel, dacă sarea este eficientă până la -5 grade Celsius, clorura de calciu își arată eficiența și la -18 grade Celsius, iar soluția ecologică, un preparat pe bază de uree, până la -31 grade Celsius.

Compania a organizat două licitații pentru achiziția clorurii de calciu și a soluției ecologice la nivel național însă rezultatele sunt slabe. În cazul clorurii de calciu s-a reușit aprovizionarea substanței pentru două din cele șapte direcții regionale, iar licitația pentru soluția ecologică a fost contestată. Săptămâna trecută, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat dreptate firmelor care au depus contestații, anume Dastacom Production și Ecoinwest. Fostul director de întreținere spune că aceasta s-a întâmplat deoarece – incredibil – câștigătorul licitației, firma Chimcomplex Borzești a dat companiei o ofertă de clorură de calciu în loc de una pentru soluție ecologică. Explicația ar fi că clorura de calciu este de câteva ori mai ieftină decât soluția ecologică și s-a sperat astfel într-o rotunjire a profiturilor. CNSC a obligat săptămâna trecută CNAIR să reevalueze toate ofertele primite pentru soluția ecologică.

Contractele de deszăpezire pe autostrăzi lipsesc

Cât privește contractele de deszăpezire, acestea lipsesc pe multe drumuri și autostrăzi naționale. Ultimele date al CNAIR, valabile la jumătatea lunii curente, arătau că procedura de licitație era suspendată pe raza districtelor Miercurea Ciuc, Tg Mureș, Sibiu, era contestată la Bârlad și Galați și anulată la București Sud, Târgoviște și Ploiești, precum și la A2 București - Lehliu și A3 București – Ploiești. Pentru A1 București Pitești, oferta era în curs de reevaluare iar pe alte mii de kilometri, parte a regionalelor Timișoara, Craiova, Constanța, nu a trecut perioada în care se pot face contestație.

Florin Dascălu consideră că CNAIR este absolut nepregătită pentru iarna care vine. ”Oamenii care se ocupă nu au experiență, inclusiv directorul general, venit de la Metrorex, sau adjunctul acestuia, și el în trecut angajat Metrorex și absolvent de construcții civile”, spune el. Dascălu arată inclusiv un document prin care el spune că a avertizat încă din primăvara acestui an conducerea companiei în privința importanței activităților de deszăpezire.