Sari la conținut

Harta traseului nordic al autostrăzii Comarnic-Brașov

În timp ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, spune că în iunie încep lucrările, oficiali ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) afirmă că încă nu a fost ales constructorul. Acesta va fi anunțat într-o zi-două, dar nu sunt excluse contestațiile ce pot amâna luni de zile demararea lucrărilor.

Sursa foto: antena3.ro

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, promite începerea lucrărilor la autostrada Comarnic Brașov (în jur de 60 de kilometri) la sfârșitul lunii iunie. ”Vom semna contractul de proiectare și execuție pentru capătul de la Brașov, vom demara lucrările de proiectare și execuție pentru tronsonul Comarnic – Brașov, începând de la Brașov. Autostrada este împărțită in cinci loturi. Primul lot va fi relicitat căci în urma licitației de anul trecut nicio firmă nu a îndeplinit condițiile încât să putem desemna un câștigător. La tronsonul de la Brașov până la Cristian sunt 9 kilometri de autostradă. Acest tronson practic de un an de zile stă raportul (procedurii de achiziție – n.red.) în cadrul CNAIR fără a fi semnat și fără a putea fi declarat un câștigător pe acest tronson. Am vorbit cu dnul Ștefan Ioniță (director general al CNAIR – n.red.) care mi-a dat asigurări că, în urma discuțiilor avute cu membrii Agenției Naționale de Achiziții Publice, cât și cu membrii din cadrul Comisiei (de licitație – n.red.) este perfect legal si vom da drumul la.. (desemnarea câștigătorului – n.red)”, a spus ministrul zilele trecute la un post de televiziune.

Cu nici două luni în urmă, vorbind de același lot, al cincilea, ministrul spunea altceva. El afirma într-un document trimis Parlamentului în luna martie, că la finele anului trceut s-a desemnat un câștigător, dar că CNSC a admis contestația depusă de o firmă. CNAIR ar fi reluat procedura de evaluare a ofertelor urmând ca în prima parte a lunii aprilie să se finalizeze revealuarea acestor oferte. Lotul 5 era poziționat atunci altfel de către ministru, între Predeal (de fapt Râșnov) și Cristian (6,3 kilometri) , cu un drum de legătură de 3,7 kilometri de la Cristian spre Brașov.

Foto: traseul autostrăzii Râșnov-Cristian și drum de legătură spre centura Brașov, la nord de drumul național 73, Bran-Brașov

Lucrările încep, constructorul lipsește

La acest moment nu este selectat un constructor pentru lotul în cauză și de aceea promisiunile minstrului sunt sub semnul întrebării. ”CNAIR va anunța într-o zi - două câștigătorul licitației”, a declarat pentru Digi24.ro un oficial al companiei sub protecția anonimatului. Anunțarea câștigătorului unei licitații nu poate avea loc înainte de a expira perioada de depunere a unei contestații.

Anunțarea acestuia este una, demararea lucrărilor este altceva. După ce este anunțat oficial, participanții la licitație pot contesta rezultatul al Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Consiliul se pronunță într-o perioadă ce poate ajunge la câteva săptpmâni asupra cazului. Dacă i se dă dreptate firmei contestatare CNAIR este obligată să reevaluzeze oferta. Dacă nu i se dă dreptate, firma nemulțumită se poate adresa mai departe Curții de Apel București unde cazul se judecă pe parcursul a câteva luni.

Participantă la licitație, însă cu oferta respinsă de către CNAIR, firma austriacă Strabag a câștigat de două ori disputa cu CNAIR la CNSC. Firma austriacă a acuzta compania că i-a evaluat doar formal oferta căutând motive să o descalifice. Strabag spune că CNAIR i-a dat la dispoziție doar trei zile să prezinte acte oficiale, traduse din engleză, germană în română, în care să demonstreze că beneficiază de laboratoarele de analiză a calității cerute de CNAIR . Firmei i s-au cerut precizări incorecte de către CNAIR și i s-au respins parteneriatele juridice semnate în acest proiect. Motivele au fost de două ori acceptate de către CNSC, iar Compania a fost obligată în două rânduri să țină cont de observațiile Strabag. Favorită în licitație pare a fi o asociere formată dintre o firmă aflată în insolvență, desemnată câștigătoare și la pasajul Domnești, anume Specialist Consulting, și Alpenside, o firmă cu acționar principal off-shore cipriot, cu acționari ascunși.

Promisiunile ministrului nu conving forumiștii de la peundemerg.ro. ”Din câte știu nu există nici o șansă să semneze in iunie (de fapt dacă ar exista nu înțeleg de ce nu ar semna de pe acum). CNAIR trebuie să mai evalueze oferta STRABAG, să mai dea un raspuns, apoi să se incheie căile de atac și abia apoi pot, eventual, să semneze. Adică, aproape sigur, nu vor semna anul asta”, spune un membru al forumului.