Sari la conținut

Metrorex vrea să cumpere 26 trenuri de metrou

După ce DNA a început investigații privind licitația de achiziționare a 51 de trenuri de metrou in 2014, din cauza informațiilor scurse către participanți, conducerea Metrorex vrea anularea vechii proceduri și organizarea alteia noi, în care să fie cumpărate doar 26 de trenuri.

agloemratie metrou

Regia de transportul cu metroul Metrorex va renunța la achiziția a 51 de trenuri de metrou în cadrul unei proceduri începute în 2014, însă va demara o nouă procedură în care va cumpăra doar 26 de garnituri. Numărul mai mic de garnituri achiziționate este explicabil prin impărțirea proiectului Magsitralei 5 în trei tronsoane, din care ultima Iancului – Pantelimon se va realiza de abia în perioada 2023-2028. ”Așa încât, la momentul actual, avem nevoie de 26 de trenuri de metrou. Noi am făcut o adresă la Agenția Națională de Achiziții Publice pentru a ne lămuri dacă putem să anulăm acea licitație și am primit un răspuns în sensul că acea licitație se poate anula și putem declanșa o nouă procedură de achiziție în contextul noii strategii", a explicat dumincă directorul Metrorex, Marin Aldea.

Potrivit acestuia, noua licitație ar putea avea loc la începutul lui 2017, iar trenurile cele noi ar putea intra în depoul Metrorex după un an și jumătate — doi ani, dacă nu vor fi contestații, potrivit Agerpres.

"Licitația pentru trenurile noi, după răspunsul ANAP, ar putea avea loc la începutul anului viitor, iar trenurile vin de obicei cam după un an jumătate — doi ani. Cam atât durează, dacă nu sunt contestații sau nu apar alte probleme", a explicat șeful Metrorex.

În 26 iunie 2014, Metrorex SA a lansat procedura de achiziție publică pentru atribuirea acordului — cadru "Achiziția de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei — Pantelimon", având ca obiect cumpărarea a cel mult 51 trenuri noi de metrou (a câte șase vagoane).

Procurorii DNA l-au trimis în judecată pe Valeriu Picu, angajat al Metrorex SA, membru al comisiei de licitație, în dosarul privind achiziția de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei — Pantelimon.

El este acuzat de folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.

În dosar a fost deferit justiției și Ovidiu Băncescu, în calitate de reprezentant al Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao, firmă participantă la licitație, pentru instigare la folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.

Valeriu Picu, angajat al Metrorex SA și membru al comisiei de licitație pentru achiziția de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei — Pantelimon, i-a furnizat informații confidențiale, telefonic și prin email, lui Ovidiu Băncescu, reprezentantul uneia dintre firmele competitoare, care ulterior a fost declarată câștigătoare, potrivit rechizitoriului prin care cei doi au fost trimiși în judecată de procurorii DNA, dat publicității pe 15 decembrie 2015.

"(...) în perioada octombrie 2014 — martie 2015, inculpatul Picu Valeriu i-a furnizat inculpatului Băncescu Ovidiu, în mod constant, informații esențiale legate de derularea procedurilor și caracteristicile celorlalte oferte existente. Precizăm că informațiile au fost furnizate inclusiv telefonic, cât și prin transmiterea de email-uri, fiind clare și explicite așa cum este de fapt și scopul acestora, respectiv furnizarea de informații confidențiale", se precizează în rechizitoriu.

Ovidiu Băncescu l-a determinat pe Valeriu Picu, membru al comisiei de licitație, să furnizeze, în mod continuu, informații cu caracter confidențial vizând desfășurarea licitației, reprezentanților uneia dintre societățile participante la licitație. Aceste informații se refereau inclusiv la ofertele și condițiile celorlalți contracandidați, având ca rezultat vicierea gravă a procedurii de licitație", susțin procurorii.

Anchetatorii au reținut că informațiile confidențiale erau oferite atât în scopul adjudecării licitației de către firma respectivă, cât și pentru ca Valeriu Picu să continue să încaseze foloase (contravaloarea traducerilor solicitate de Băncescu și efectuate prin intermediul unei PFA aparținând unei rude a angajatului Metrorex).

DNA menționează că firma respectivă a fost desemnată câștigătoare, însă contractul de atribuire nu a fost încheiat din cauză că, în prezent, procedură este suspendată.

Pe lângă firma desemnată câștigătpare la licitație au mai participat și firmele franceză Alstom și românească Astra Arad.