Sari la conținut

Pro Infrastructura: Ministerul Transporturilor, nu constructorul, este problema infrastructurii

Mobilizarea constructorilor nu este cea mai importantă problemă a infrastructurii din România, ci cea legată de activitatea Guvernului şi a Ministerului Transporturilor, în special cea reprezentată de lansarea unor licitaţii insuficient de bine pregătite şi lipsa unei coordonări la nivelul Guvernului între ministerele implicate în procesul de avizare şi autorizare, cred reprezentanții ONG-ul Asociaţia Pro Infrastructura.

Foto: Mingea lucrărilor de infrastructură este în curtea Ministerului Transporturilor, nu a constructorilor, spun forumiștii.

ASCORO: Care sunt cauzele reale

Într-o postare similară, o altă asociație importantă dedicată problemelor infrastructurii de transport, respectiv ”Asociația Construim România” (ASCORO), identifică principalele cauze pentru care rețeaua de autostrăzi și drumuri este departe de ceea ce dorim.

ASCORO spune că ”declarațiile prin care se blamează constructorii din România pentru întârzierile apărute pe majoritatea șantierelor de infrastructura de transport sunt neadevărate și doar ascund incapacitatea managerială a MT și CNAIR”.

Amânările și problemele de pe șantierele din România sunt cauzate, în viziunea noastră, de:

- Lipsa de urmărire și coordonare în punerea în aplicare a Master Planului General de Transport
- Amânările succesive de termene în cadrul licitațiilor lansate cauzate în totalitate de pregătirea deficitară a caietelor de sarcini.
- Contestații ale proiectelor apărute în cascadă (în unele cazuri vorbim și de 15 amânări întinse pe o perioada de 1-2 ani) datorate unei legi a achizițiilor publice care nu este aliniată cu legislația europeană și care nu aduce decât neclarități și blocaje.
- Birocrația excesivă la nivelul CNAIR și MT care se traduce în amânări succesive de acorduri, avizări întârziate, planificări eșuate etc.
- Lipsa de coordonare cu autoritățile locale și cu companiile de utilități publice în vederea obținerii unor șantiere eliberate de sarcini și utilități în vederea emiterii Autorizației de Construcție și Autorizației de Mediu.
- Lipsa de coordonare cu Ministerul Mediului în vederea obținerii la timp a Autorizațiilor de Mediu.
- Lipsa alocăriilor bugetare reale, si modificari succesive ale bugetelor anuale în timpul rectificărilor bugetare.

Ascunderea cu bună știință a realității evidente nu aduce beneficii infrastructurii de transport din România și servesc, din păcate, doar interesului propriu și cel mult partidului aflat la guvernare, spune ASCORO.

Premierul Sorin Grindeanu i-a avertizat, joi, pe constructorii de drumuri, în urma vizitei de lucru pe care a făcut-o la Ministerul Transporturilor, că vor fi monitorizate lucrările care se află în execuţie şi, dacă nu respectă ceea ce s-au angajat să facă prin contract, se va apela ”la modul cât se poate de dur ca într-un final să plătească dacă nu respectă”. Totodată, Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii au anunțat că vor cumpăra două drone care vor fi folosite la urmărirea constructorilor.

Asociaţia Pro Infrastructură consideră pozitivă ”aplecarea premierului” asupra infrastructurii de transport, dar nu crede că problemele identificate sunt cele principale, în condiţiile în care activitatea constructorilor este monitorizată aproape zilnic atât de asociaţie, cât şi de alte iniţiative cetăţeneşti, potrivit News.ro.

În aceste condiţii de monitorizare, deşi observăm uneori probleme cu mobilizarea constructorilor, în general constatăm că problemele grave, cu adevărat dificil de rezolvat, care frânează construirea de autostrăzi în România, sunt în grădina Ministrului Transporturilor (domnul Cuc) şi a Guvernului. Un Guvern cu adevărat profesionist s-ar axa pe rezolvarea problemelor care depind de el şi abia apoi ar pune problema mobilizării constructorilor, nu invers”, a publicat ONG-ul pe pagina de Facebook.

Cele mai importante situaţii sistemice care au contribuit la blocajele din ultimii ani, potrivit asociaţiei, sunt :

  • Licitaţiile lansate pe baza unor proiecte insuficient de temeinic pregătite.

  • Exproprieri lipsă, avize şi acorduri care nu sunt obţinute la timp. ONG-ul atrage atenţia că aceste probleme ar trebui rezolvate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Ministerul Transporturilor ”asumându-şi răspunderea pe care tot încearcă să o paseze altor actori implicaţi”.

  • Lipsa unei coordonări la nivelul Guvernului între ministerele implicate în procesul de avizare şi autorizare: Ministerul Transporturilor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Mediului şi Ministerul Dezvoltării Regionale.

  • Ingerinţele politice într-un ”domeniu unde specialiştii competenţi ar trebui lăsaţi să lucreze stabil pe o perioadă de 5-10 ani pentru a vedea rezultatele scontate”.

  • Lipsă de viziune şi de pregătire a proiectelor din timp, cu mulţi ani înainte de lansarea lor în execuţie, pentru a se putea lucra pe mai multe şantiere în paralel.

”Sacrificarea bunului mers al acestor proiecte doar pentru capital de imagine al unor politicieni a dus la majoritatea situaţiilor neplăcute cu care ne confruntăm în prezent în domeniul construcţiilor de drumuri şi căi ferate în România. Ne exprimăm speranţa că reprezentanţii Guvernului şi ai CNAIR vor conştientiza şi vor recunoaşte într-un final unde sunt adevăratele blocaje în cazul principalelor proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară şi vor acţiona în consecinţă”, a anunțat ONG-ul.

ONG Asociația Pro Infrastructura este format din persoane care au nu atât o pregătire în domeniul construcțiilor de drumuri, cât o pasiune pentru dezvoltarea infrastructurii naționale de transport. Anul trecut, în mandatul fostului Guvern, Asociația s-a distins printr-o atitudine prea puțin critică la adresa proiectelor guvernului Cioloș de autostrăzi și printr-o susținere publică puternică acordată unui consilier al fostului premier pe probleme de infrastructură, consilier care în prezent este deputat USR.