România are jumătate din cele 70 de miliarde de euro necesare pentru autostrăzi

Data actualizării: Data publicării:
AUTOSTRADA SIBIU-ORASTIE - LUCRARI

70 miliarde de euro. De atât are nevoie România pentru a duce la bun sfârşit toate proiectele de infrastructură. Numai că banii disponibili până în 2030 sunt la jumătate, conform Masterplanului de transport. Experţii spun că statul ar avea pârghii pentru a face rost de bani - fondurile europene, de pildă, însă trebuie să înveţe să facă proiecte fezabile.

Ţara noastră rămâne statul european cu cei mai puţini kilometri de şosea rapidă daţi în folosinţă, chiar dacă planurile autorităţilor sunt ambiţioase.

România are în prezent mai puţin de 750 de kilometri de autostradă. Cel mai lung drum de mare viteză, care face legătura între Bucureşti şi Constanţa, măsoară 202 kilometri.

Statistic, cifra este ceva mai mare - 763 kilometri, însă una dintre autostrăzi - tronsonul dintre Gilău şi Nădăşelu - rămâne nefolosită până în 2019, chiar dacă e gata. Specialiştii invocă două mari probleme care blochează marile investiţii: birocraţia şi capacitatea statului de gestiona proiectele de infrastructură.

Ne vine greu să credem, că cel puţin în perioada următoare, statul va avea suficienţi bani asfel încât să investească masiv în infrastructura de transport. Ne vom baza pe vestitele fonduri europene. Iar pentru a atrage fonduri europene trebuie să avem capacitate administrativă, să rezolvăm birocraţia, să pregătim cum trebuie proiectele”, spune Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura.

Însă nici banii europeni nu sunt o garanţie că proiectele avansează, după cum arată datele oficiale. În primele 4 luni ale anului, statul a plătit doar 8,8% din banii aprobaţi prin buget pentru cele mai mari 10 proiecte de investiții.

Guvernul are ambiţii mari pentru următorii ani.

„Vom finaliza în următorii ani 350 de kilometri de autostradă si 250 kilometri de cale ferată. Vom crește cu peste 50 la sută numărul de drumuri modernizate”, declară Viorica Dăncilă, premier.

Până acum, niciun Executiv nu a reuşit să facă o şosea de mare viteză care să treacă munţii. Autostrada Comarnic-Brașov este promisă de aproape 15 ani. Până acum însă, toate cele trei încercări de a o construi au eșuat. Și asta pentru că varianta aleasa, respectiv parteneriatul public privat, s-a dovedit a fi prea scumpă.

Cele mai multe lucrări sunt, totuşi, în vestul ţării. În total, România are puţin peste 86.000 de kilometri de drumuri, iar autostrăzile înseamnă puţin peste 4 la sută.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cel mai periculos lucru de pe Pământ: dacă stai lângă el 5 minute, te omoară în 2 zile și este foarte aproape...
Digi FM
Cât de grea este proba fizică de la recrutarea MApN. Ce trebuie să știi dacă ai tatuaje
Pro FM
Benny Blanco, primele declarații despre povestea de iubire pe care o trăiește cu Selena Gomez: „Râdem toată...
Film Now
Tom Cruise, surprins la bustul gol pe o plajă din Mallorca. La 61 de ani, celebrul actor cucerește cu fizicul...
Adevarul
Craterele uriașe de pe dealurile Hunedoarei, rămășițe din anii '50 ale Războiului Rece VIDEO
Newsweek
OFICIAL Cum pot primi pensionarii 1000 de lei în plus la pensie ? Exista o singură condiție
Digi FM
Colegii lui Mihai Onilă, revoltați după ce acesta a decis să plece din trupa AXXA: „Vom continua fără el, să...
Digi World
Boala despre care se cunosc „şocant” de puţine lucruri, potrivit experţilor
Digi Animal World
Momentul când o veveriță însetată se ține după un turist pentru a primit o gură de apă: „E atât de...
Film Now
Jennifer Lopez și Ben Affleck, la un pas divorț, la mai puțin doi ani de când s-au căsătorit. Un apropiat a...
UTV
Portalul dintre New York si Dublin a fost inchis din cauza “comportamentului neadecvat”