Sari la conținut

Unul dintre cei mai mari angajatori din industria auto caută 1.000 de oameni. Problema e unde îi găseşte

Cei 1.000 de oameni pe care îi va angaja Continental în acest an se vor ocupa atât de producţia de piese auto cât şi de cercetare şi dezvoltare. Compania germană va extinde activitatea într-una dintre cele mai avansate divizii ale sale, fabrica de componente electronice din Timişoara.

Cei de la Continental nu sunt singurii care produc în România piese şi sisteme auto complexe. Bosch şi Fujikura au de asemenea fabrici în care realizează senzori şi elemente ale unor sisteme asistenţă la condus şi de management al energiei. Cum producţia de componente avansate este realizată de oameni înalt calificaţi, forţa de muncă specializată a ajuns să fie mai importantă chiar şi decât infrastructura, după cum arăta de curând ministrul economiei.

Costin Borc, ministrul Economiei: „Primul lucru pe care ne întreabă orice producător auto: putem să găsim 2000 de oameni pe care să îi angajăm aici, mâine?”

Iar Timişoara oraşul în care Continental îşi va extinde anul acesta activitatea are un deficit mare de forţă de muncă specializată.

Bogdan Cocian, director general Elba Timişoara: „Şomajul în Timişoara este negativ. Avem nevoie în momentul de faţă de peste 20.000 de oameni pe care nu îi găsim. Pierdem business, pierdem cifră de afaceri pe care nu o putem genera din motivul acestei penurii de resurse umane”.

Aceeaşi problemă se întâlneşte în toate centrele industriale mari, iar învăţământul profesional, nu generează suficienţi absolvenţi cât să acopere necesarul.

Dorin Şaramet, vicepresedinte la Şcoala germană Kronstadt Braşov: „Investitorii vor să vină, dar nu au pe cine sa angajeze. În România la ora actuală, din şcoală profesională adevărată Cu o meserie adevărată certificată şi competenţe reale. Ies până într-o mie de copii pe an”.

Cu cei 1.000 de oameni pe care îi va recruta anul acesta, Continental va ajunge la 17.500 de salariaţi. Este cel mai mare angajator în rândul producătorilor de anvelope şi componente, dar la nivelul întregii industrii auto, Dacia este pe primul loc cu 18.000 de angajaţi. Anul trecut, fabricile din România au produs maşini şi componente în valoare de 18 miliarde de euro, în creştere cu 7% faţă de anul trecut.

200.000 de oameni lucrează în industria auto. O analiză CENIT arăta că, pe lângă investiţiile în linii noi de producţie, companiile din acest domeniu pompează mulţi bani şi în modernizarea liniilor deja existente. Deficitul de forţă de muncă poate fi diminuat prin creşterea numărului de roboţi din fabrici. Inclusiv Dacia trece printr-un proces de automatizare. Dar, în vreme ce sistemele automate de asamblare a componentelor şi automobilielor pot lua locul angajaţilor de pe liniile de producţie, roboţii nu vor putea înlocui inginerii şi IT-iştii din centrele de cercetare şi dezvoltare ale companiilor din industria auto.