Sari la conținut

Cei 700 de imigranți clandestini de la bordul vasului sub pavilion moldovenesc au fost debarcați în Italia

 


ACTUALIZARE 6:00  Cei 700 de imigranți înghesuiți pe cargobotul care plutea în derivă în Adriatica au fost debarcați pe țărmul Italiei, la capătul unei incredibile aventuri.

Nava a ajuns miercuri, în jurul orei 4.30 (ora României) la Gallipoli. Sutele de refugiați au fost preluați de autorități la bordul a zeci de vehicule.

Poliția și autoritățile maritime vor trebui să clarifice cum sutele de imigranți au ajuns pe vasul-cargou ce plutea în derivă. A fost avansată ipoteza unor pirați traficanți de clandestini, nevoiți să abandoneze nava după o primă alertă dată în largul coastelor Greciei, dar deocamdată n-a putut fi obținută o confirmare a acestei informații.

ACTUALIZARE 2:00  Marina militară italiană a preluat controlul asupra navei sub pavilion moldovenesc. 700 de imigranți clandestini se află la bord

Marina militară italiană a anunțat că a preluat controlul asupra cargobotului sub pavilion moldovenesc ce plutea în derivă și transporta în jur de 700 de imigranți clandestini, chiar dacă autoritățile elene afirmaseră anterior că nava nu are nicio problemă.

Un elicopter al marinei italiene a aterizat pe puntea navei Blue Sku M, iar grănicerii au reușit apoi să dea vasului o direcție. Cargobotul este așteptat în cursul nopții în portul Gallipoli.

La bordul navei se află peste 700 de imigranți, între care o femeie însărcinată, care este aproape de a naște, scrie presa italiană. Majoritatea clandestinilor sunt din Siria.

Cargobotul, care inițial a transmis un semnal de ajutor în timp ce se afla în largul insulei Corfu, a fost inspectat de autoritățile elene, care, potrivit poliției portuare din Grecia, nu au găsit nimic anormal.

 O fregată, un elicopter al marinei de război și două nave de patrulare ale poliției portuare au fost trimise în ajutorul Blue Sky M, dar s-a dovedit că „nu e nicio problemă și nimic suspect” la bordul navei, după cum au comunicat autoritățile elene. Deși primele informații indicau că nava transporta sute de imigranți clandestini, Grecia n-a confirmat.

Vasul naviga în Marea Adriatică, între Grecia și Italia, iar în regiune s-au semnalat rafale puternice de vânt. În aceeași zonă, în urmă cu două zile, s-a declanșat un incendiu pe feribotul Norman Atlantic, care avea la bord aproape 500 de persoane. Unsprezece dintre ele au murit, la care se adaugă și doi marinari de pe un remorcher albanez care au încercat să le vină în ajutor.

ACTUALIZARE 0:00 Nava este așteptată să ajungă în câteva ore în portul Gallipoli, din sud-estul Italiei.

Autorităţile din Grecia şi Italia s-au mobilizat imediat după ce un pasager aflat la bordul navei cargo Blue Sky M a cerut ajutor la numărul de urgenţă 112, spunând că pe navă sunt sute de imigranţi ilegali. Presa din Grecia a anunţat o acţiune de deturnare a vasului de către persoane înarmate care s-ar fi aflat la bord. Grecia a trimis o fregată şi un elicopter militar în recunoaştere. Câteva ore mai târziu, alerta era anulată. Căpitanul navei a dat asigurări că nimeni nu este în pericol, dar nu a explicat de ce la bord se află imigranţi.

„Persoana care a sunat a spus că nu mai au mâncare, apă, pături şi alte astfel de lucruri”, a declarat Nikos Patrinos, responsabil Paza de Coastă din Grecia.

Nava a plecat pe 14 decembrie din portul KORFEZ, situat în apropiere de Istanbul, în Turcia. A traversat Marea Marmara, Marea Egee şi Mediterana, cu destinaţia oficială RIEKA, în Croaţia. Numai că, odată ce a ajuns în dreptul insulei Corfu, cargoul a schimbat brusc direcţia către Italia. Exact în momentul în care a fost înregistrat şi apelul la 112.

Ulterior, cargoul a intrat în apele teritoriale ale Italiei, iar autorităţile de la Roma şi-au anunţat intenţia de a inspecta nava. Blue Sky M a fost cumpărată recent, de un cetăţean sirian, de la un armator din Constanţa.


ACTUALIZARE 20:00 Cargoul a intrat în apele teritoriale ale Italiei şi va fi percheziţionat de trupele speciale, chiar dacă între timp comandantul navei a anulat semnalul de alarmă.

ACTUALIZARE 19:00  Situaţia exactă de la bordul cargoului Blue Sky M rămâne un mister. Potrivit presei din Grecia, persoanele înarmate ar fi de fapt membrii echipajului, care s-ar proteja astfel de refugiaţi, pentru eventualitatea în care aceştia ar încerca să preia controlul navei. Iar Paza de Coastă din Grecia nu a confirmat prezenţa unor persoane înarmate la bord. Nu e clar nici cine a trimis mesajul de alarmă de pe vas. Iniţial, s-a crezut că S.O.S.-ul a fost dat de căpitan, apoi - că era vorba de un SMS trimis de un pasager.

ACTUALIZARE 17:00  Noi informaţii ies la suprafaţă în privinţa cargoului moldovenesc, care a trimis un semnal de alarmă din largul insulei greceşti Corfu. Nava a aparţinut până în urmă cu două săptămâni unui armator din România. Iar potrivit comandantului Pazei de Coastă elene, la bordul navei ar fi între 600 şi 700 de persoane, probabil refugiaţi sirieni. Cargoul este monitorizat de armata greacă, după ce persoane aflate la bord au emis un semnal de alarmă, privind prezenţa unor persoane înarmate pe vas.

Autorităţile elene au trimis în zonă o navă militară şi mai multe elicoptere de tip Puma. Pentru moment nu este clar cine sunt persoanele înarmate de la bord. Potrivit presei din Grecia, ar fi vorba de echipaj, care se protejează astfel de imigranţi, în situaţia în care aceştia ar încerca să preia controlul navei, mai ales că vasul pare să-şi fi schimbat traseul iniţial.

Nava a plecat pe 14 decembrie din portul KORFEZ, din Turcia. Destinaţia oficială era portul RIEKA din Croaţia, dar vasul a schimbat brusc cursul către Italia.

Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor din România, Adrian Mihălcioiu, susţine că această navă a aparţinut unei fime din Constanţa până în urmă cu două săptămâni. Atunci ar fi fost vândută unui cetăţean sirian şi a fost înmatriculată sub pavilion moldovenesc. Problema este cum a ajuns cargoul să aibă la bord 700 de persoane, probabil refugiaţi sirieni.

 „Nava a aparţinut unei societăţi din România, dar a fost vândută cu două săptămâni în urmă, echipajul schimbat, la un cetăţean sirian, actele s-au semnat în Turcia. Nu a fost înregistrată niciodată în România, nava a fost înregistrată sub pavilion moldovenesc”, a declarat Adrian Mihălcioiu.

Potrivit site-ului marinetraffic.com, nava BLUE SKY M a fost construită în 1976 la Hamburg şi are o capacitate de peste 2.200 de tone. În octombrie, aceeaşi navă era la Constanţa. Tot aici, în mai, a fost controlată de echipe comune ale Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor din România, Sindicatului Liber al Navigatorilor şi Autorităţii Navale Române. Verificările au scos la iveală că angajaţii nu aveau contracte de muncă. În plus, nava nu avea atunci la bord un certificat care să ateste că era asigurată.

Ce înseamnă „pavilion moldovenesc”

Moldova, ca şi multe alte ţări, înregistrează navele altor state în portul Giurgiuleşti (singura ieșire a Republicii Moldova la Dunăre) şi le acordă dreptul să folosească pavilionul moldovenesc pentru plecarea în curse, scrie publika.md.

Datorită acestui fapt, anual bugetul Republicii Moldova încasează fonduri suplimentare. Înregistrarea unei nave maritime în Moldova este relativ ieftină, ceea ce reprezintă un factor de atracţie pentru proprietarii de nave.

În plus, legislaţia moldovenească permite înregistrarea navelor vechi, nefiind prevăzută o limită de vârstă în exploatare. Certificatul de înregistrare îi costă pe proprietari doar 3-4 mii de dolari.


ACTUALIZARE 16:45  Sute de imigranţi sirieni probabil se află la bordul navei care a emis un semnal de alarmă în largul Greciei, însă Paza de Coastă elenă nu confirmă prezenţa persoanelor înarmate, afirmă surse citate de ziarul italian La Repubblica, transmite Mediafax.

Paza de Coastă elenă a trimis două elicoptere militare şi o fregată spre nava-cargo aflată sub pavilion moldovean care se află în Marea Ionică, în apropierea Insulei Corfu.

Conform comandantului Pazei de Coastă, la bordul navei ar fi 600-700 de imigranţi, probabil sirieni, care au emis alerta pentru că ar fi fost abandonaţi de echipaj.

Informaţiile au fost confirmate de guvernatorul Insulei Corfu, Costas Nikolouzos.

Nava-cargo Blue Sky M se îndrepta spre un port croat în momentul în care a emis un semnal de ajutor, privind prezenţa la bord a unor persoane înarmate.


Încasările la buget din înregistrarea navelor în Republica Moldova se ridică la 10 milioane de lei anual. În prezent peste 400 de nave de croazieră şi de transport circulă sub pavilion moldovenesc, în toată lumea.

ACTUALIZARE 14:20. Este vorba despre nava Blue Sky M, sub pavilionul Republicii Moldova.

Nava, construită în 1976, are o lungime de 81 de metri.

Vasul venea de la Istanbul şi se îndrepta spre Rijeka. 

Ultimele date despre vas arată că acesta se afla, în urmă cu o oră şi jumătate, în Marea Ionică, potrivit informaţiilor postate pe marinetraffic.com.


Căpitanul unui vas pe care sunt 700 de oameni, aflat în apropierea insulei greceşti Corfu, a emis un semnal de alarmă, potrivit căruia la bord s-ar afla mai multe persoane înarmate.

Pentru moment nu se ştie ce intenţionează aceste persoane, numărul lor exact şi dacă au preluat controlul vaporului.

Potrivit presei greceşti, la bordul vasului ar fi imigranţi ilegali. Aceştia ar fi trimis mai multe sms-uri către autorităţile navale din Grecia, avertizînd că sunt persoane înarmate la bord.

Aviaţia elenă a trimis un elicopter în zonă pentru a evalua situaţia.

Incidentul vine la 48 de ore de la incendiul de pe feribotul italian Norman Atlantic, soldat cu 10 morţi, dintre cele 499 de persoane aflate la bord.