Sari la conținut
News Alert

Salariul şefului Renault provoacă scandal în Franţa

 

Carlos Ghosn (foto), şeful grupului Renault - Nissan, ocupă concomitent funcţiile de director general la fiecare dintre cei doi constructori de autoturisme. De la cel francez ar urma să primească, pentru 2015, un salariu de 7,251 de milioane de euro, o sumă majorată cu 0,49% faţă de anul precedent. Această creştere, care reprezintă aproximativ 36.000 de euro, i-a scos din sărite pe deputaţii francezi, dar şi pe ministrul economiei. Chemat să dea explicaţii în legislativ, Emmanuel Macron a spus că decizia Consiliului de Administraţie nu respectă votul dat de Adunarea Generală a Acţionarilor, care a stabilit ca salariul lui Carlos Ghosn să rămână acelaşi ca în 2014: 7,215 milioane de euro. Membrii CA justifică totuşi majorarea prin cifra de afaceri record de anul trecut, de 45 de miliarde de euro. Statul francez, cu o cotă de aproape 20%, este cel mai mare acţionar Renault, poziţie din care ministrul Economiei cere o nouă reuniune CA. Carlos Ghosn a primit alte 8 milioane de euro de la Nissan.

Nu este pentru prima dată când guvernul de la Paris critică salariile imense din companiile în care statul este acţionar. Recent, Emmanuel Macron s-a arătat indignat de faptul că şeful grupului Citroen – Peugeot, Carlos Tavares, a primit o dublare de salariu: 5,24 milioane de euro pentru 2015, faţă de doar 2,75 milioane de euro pe care le încasase în 2014.

În septembrie anul trecut, grupul Alcatel-Lucent a anunţat un bonus de 13,7 milioane de euro pentru directorul său general, care îşi încheia mandatul. După ce secretarul de stat pentru Relaţia cu Parlamentul a lăsat de înţeles că Guvernul ar putea adopta o lege care să plafoneze salariile şi primele din sectorul privat, bonusul a fost redus la 7,9 milioane de euro.

În februarie 2015, noul director general al Sanofi a încasat o primă de instalare de 8,2 milioane de euro. La vremea respectivă, purtătorul de cuvânt al guvernului a cerut „puţină moralitate” din partea consiliilor de administraţie ale marilor companii, scrie Le Figaro.