Sari la conținut

Cât de mare e lovitura dată de Chişinău? Experţi: Nu e exclusă revenirea la curentul din Transnistria

Guvernul de la Chişinău a anunţat că renunţă la importurile de energie electrică din teritoriul transnistrian. Centrala de la Cuciurgan ar rămâne astfel fără cel mai important client al său, iar regimul separatist de la Tiraspol fără principala sursă de valută forte, în condiţiile în care Republica Moldova achita anual facturi de peste 100 de milioane de dolari. Cu privire la un asemenea scenariu, autorităţile separatiste au dat de mai multă vreme semne de nervozitate. Dar care este, în profunzime, situaţia?

SANCTIUNI HIDROELECTRICA ENERGIE GETTY

Foto: GettyImages

 

Reorientarea Chişinăului spre furnizori din Ucraina "ar avea un impact negativ asupra Transnistriei, deoarece valuta, dolar sau leu moldovenesc, este foarte importantă. Moldova este un client prioritar, unicul pentru energia electrică", recunoştea, zilele trecute, Veaceslav Popescul, fost adjunct al ministrului Educaţiei şi ex-xconsilier al primarului din Tiraspol. 

„Este foarte evident faptul că e o acţiune politică, îndreptată contra Federaţiei Ruse, împotriva Transnistriei care conlucrează cu Rusia în sectorul energetic. Aceste acţiuni sunt consecinţa acelei politici pe care o observăm acum şi în raport cu situaţia de la Cuciurgan (referindu-se la decizia autorităţilor de la Kiev şi Chişinău de a instala un post vamal comun în Ucraina la frontiera cu regiunea transnistreană), problema căilor ferate şi, în general, presiunea care se pune asupra economiei din regiune”, a fost şi reacţia aşa-numitului ministru al Economiei, Serghei Obolonik, după anunţul făcut de autorităţile moldovene. 

În acest context, Digi24.ro a consemnat opiniile câtorva experţi de pe ambele maluri ale Prutului cu privire la decizia Chişinăului de a reorienta importurile de energie electrică.

Există numeroase nuanţe asupra cărora specialiştii consultaţi de Digi24.ro atrag atenţia, iar ele, într-o formă sau alta, au o rădăcină comună: absenţa, dintr-o altă suită de motive complicate, a interconectării reţelelor de electricitate din Republica Moldova şi România.

Oazu Nantoi, analist politic, Chişinău

„Experţii în domeniu nu se grăbesc să fie entuziasmaţi”

Faptul că timp de 25 de ani nu s-a realizat interconectarea reţelelor energetice ale Republicii Moldova cu România - electricitate şi gaz - vorbeşte univoc despre aceea că guvernările corupte de la Chişinău nu doresc să părăsească schemele obscure de relaţii cu Rusia, care le aduc profituri fabuloase ilegale.

Acest lucru se referă şi la întreprinderea MoldovaGaz, care pe lângă sursă de îmbogăţire a devenit şi obiect de şantaj din partea Federaţiei Ruse, dar şi la livrările de energie electrică de la centrala Cuciurgan.

Experţii independenţi, opoziţia, societatea civilă din Republica Moldova au sensibilizat opinia publică cu privire la situaţiile de fapt strigătoare la cer. În ultimă instanţă, s-a declarat că societatea Energokapital (intermediarul din stânga Nistrului – n.r.) va fi exclusă din orice scheme şi s-a anunţat semnarea contractului de livrare cu Ucraina.

Din calcule elementare, rezultă că contractul anterior cu malul stâng a fost aproape singura sursă de valută forte pentru regimul anticonstituţional din stânga Nistrului. Ceea ce înseamnă că, achitând tarifele pentru electricitate, cetăţenilor din Republica Moldova li s-a impus să susţină acest regim xenofob şi anticonstituţional de la Tiraspol, care este şi o unealtă pentru Rusia. Experţii în domeniu nu se grăbesc să fie entuziasmaţi în legătură cu semnarea conctractului cu partea ucraineană. Pe de o parte, volumul de energie contractat depăşeşte cu mult capacitaea sistemului energetic ucrainean în condiţii de criză, iar noi nu excludem varianta ca peste un animit timp să ni se spună că în urma unor cirxcumstanţe de forţă majoră se revine la livrările de energie de la Cuciurgan. Ar putea totodată să se recurgă şi la o schemă mai sofisticată, în care ucrainenii să cumpere electricitate de la Cuciurgan, pe care ulterior să ne-o vândă nouă.

În presa de opoziţie din Republica Moldova a apărut informaţia că pe 30 martie s-ar fi aflat la Tiraspol omul de afaceri Serghei Iaralov şi deputatul PDM Vladimir Andronachi. Ambii, conform aceleiaşi prese, fac parte din cercul persoanelor cele mai confidente ale domnului Plahotniuc. Această vizită ne pune pe gânduri în ceea ce priveşte esenţa a ceea ce se întânmplă în realitate în sectorul energetic, faţă de ceea ce se anunţă în mass-media. Viceministrul Economiei (Valeriu Triboi – n.r.) care a fost reţinut recent răspundea de domeniul energetic. Dacă punem toate astea laolaltă, reprezentanţii societăţii civile şi experţii independenţi au motive să adopte o atitudine prudentă. În special, va trebui să aşteptăm rapoartele despre funcţionarea centralei de la Cuciurgan, iar dacă ele demonstrează că uzina produce energie electrică mult mai mult decât necesarul pentru consumul din stânga Nistrului, atunci situaţia nu e cum se prezintă.

Denis Cenuşă, Expert-Grup, Chişinău

„Există posibilitatea ca Energocom să achiziționeze restul electricității din regiunea transnistreană, într-o perioadă ulterioară”

Concursul privind achizițiile de energie electrică a fost câștigat de către compania de stat Energocom, coordonată de către Ministerul Economiei. Anume Enegocom, începând de la 1 aprilie curent, achiziționează electricitate de la ucraineni (DTEK Trading) și ulterior o vinde operatorilor de pe piața moldovenească. Prin urmare, ucrainenii vând electricitate nu direct către operatorii moldoveni, ci companiei Energocom care acționează în calitate de trader.

Cel mai mare avantaj al achiziționării electricității de la furnizorul ucrainean, chiar dacă și indirect, ține de reducerea dependenței față de producătorul din regiunea transnistreană - Centrala de la Cuciurgan, care aparține concernului rus Inter RAO UES. Cu toate acestea, autoritățile ucrainene au prevăzut pentru exportul către Moldova doar 1/3 din energia necesară pentru consumul pe durata unui an. De aceea, există posibilitatea ca Energocom să achiziționeze restul electricității din regiunea transnistreană, într-o perioadă ulterioară.

Anterior, Moldova a trecut prin experiențe similare, când achiziționa electricitate atât de la producătorul din regiunea transnistreană, cât și de la diverși furnizori ucraineni. Din acest punct de vedere, este prematur să calificăm contractul dintre Energocom și furnizorul ucrainean drept excluderea pe termen de un an a Centralei de la Cuciurgan. Mai mult ca atât, situația instabilă din Estul Ucrainei poate duce la excluderea furnizorului ucrainean, iar în locul lui nu poate deocamdată nimeni altcineva decât producătorul din regiunea transnistreană.

Centrala de la Cuciurgan nu poate fi exclusă definitiv din ecuație, deoarece exporturile ucrainene sunt insuficiente.

Potrivit datelor oficiale ucraineane, acestea vor constitui circa 30% din consumul anual din Moldova. Din acest considerent, compania de stat Energocom poate să semneze contracte adiționale la cel cu ucrainenii, inclusiv cu producătorul din regiunea transnitreană. Un asemenea scenariu este posibil având în vedere că legislația nu reglementează perioada post-licitație la energie electrică, la fel cum nu impune achiziții transparente pentru traderi - Energocom.

Până atunci, Centrala de la Cuciurgan poate să-și reducă producția, de la trei blocuri de producție la unul, și să aștepte revenirea ulterioară în joc. Vulnerabilitatea sistemului energetic ucrainean din cauza Donbasului, dar și insuficiența volumului de electricitate exportată, stabilite de către ucraineni, creează anumite premise pentru revenirea Centralei de la Cuciurgan în prim plan, deși la o scară mai mică.

Dan Dungaciu, preşedintele Fundaţiei Universitare a Mării Negre, Bucureşti

„Suntem tot într-un provizorat, care nu poate fi soluţionat decât prin conectarea energetică a RM cu România”

Semnificaţiile acestei decizii sunt multiple.

În primul rând, avem semnificaţia locală: în Republica Moldova lupta împotriva corupţiei este, să zicem aşa, cu dedicaţie. Astfel se explică şi faptul că nu există o cercetare in rem pe furtul miliardului, iar oameni importanţi la vremea aceea în sistem se plimbă nestingheriţi şi chiar se poate să capete funcâţii importante în stat. Iar raportul Kroll 2 se află încă în chinurile facerii, în chinurile apariţiei publice. Din această perspecivă, e foarte interesant de urmărit dacă lupta anticorupţie, în care au fost implicaţi inclusiv viceministrul Economiei, Valeriu Triboi, şi deputatul PDM Iurie Bolboceanu, are vreo legătură cu aceste contracte sau cu decizia legată de aceste contracte.

Intuiţia ne poate spune că are, dar ce fel de legătură, asta urmează să vedem, dacă vom vedea vreodată.

În al doilea rând, aşa cum a spus foarte plastic ministrul Economiei, Octavian Calmîc, Republica Moldova are o politică la 360 de grade, ca şi cum Republica Moldova ar fi înconjurată la 360 de grade de Uniunea Europeană. În realitate, liderii de la Chişinău ştiu că Republica Moldova nu are nicio şansă să se integreze în UE - se pare că singurul actor care mai crede asta este România - şi acţionează, în consecinţă, în funcţie de interesele lor imediate. Prin urmare, acest rezultat al tranzacţiei ţine şi de jocurile de putere şi de interesele economico-financiare ale celor care guvernează în acest moment la Chişinău, pe o defecţiune legată de Cuciurgan, care probabil are legătură cu Triboi, Bolboceanu şi Federaţia Rusă.

În al treilea rând, e clar că apropierea de Ucraina, adică de preşedintele Poroşenko, a liderilor de la Chişinău este o frondă faţă de Federsţia Rusă.

Şi este interesant de văzut care va fi reacţia: a Federaţiei Ruse ca agtare, a Federaţiei Ruse prin intermediul lui Dodon şi a Fedederaţiei Ruse prin intermedniul Tiraspolului.

Este foarte posibil, însă, ca lucrurile să se petreacă foarte moldoveneşte, ca să zic aşa. Adică contractul cu ucrainenii nu va fi suficient pentru nevoile de electricitate ale Republicii Moldova, e posibil ca ulterior, printr-o nouă negociere după perdea, Cuciurganul să fie reintrodus în schemă. Centrala de la Cuciurgan nu poate fi abandonată şi din motive strategice, şi financiare.

În ultimul rând, acest contract nu va rezolva problema Republicii Moldova, pentru că Ucraina nu este de încredere, după cum s-a şi văzut anterior, din motive ce ţin de situaţia internă a Ucrainei. Noi nu ştim ce se va întâmpla în Ucraina în umătoarea jumătate de an, în umrătorul an.

Suntem tot într-un provizotrat, care nu poate fi solutionat decât prin conectarea Republicii Moldova la spaţiul european, adică conectarea energetică cu România. Până nu se va rezolva asta, Republica Moldova va rămâne în acelaşi provizorat din care vor continua să extragă dividende guvernanţii de la Chişinău, fluturând în acelaşi timp, fără s-o mai creadă, drapelul apropierii dintre Republica Moldova şi România.

sample

*Proiectul „Dosarele conflictului transnistrean. Soluții pentru dezvoltarea societății pe cele două maluri ale Nistrului” este finanțat de către Ministerul Afacerilor Externe (MAE) prin programul României de cooperare pentru dezvoltare (RoAid) și implementat cu sprijinul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP) – Centrul Regional pentru Europa și Asia Centrală.