„Rusiei nu-i pasă”: Suedia avertizează că navele Moscovei vor provoca o catastrofă de mediu în Marea Baltică 

Data actualizării: Data publicării:
Sanctions against Russian lay vessel "Fortuna
Miniștrii de externe din Țările Baltice au avut o întâlnire pe insula Gotland în urmă cu două săptămâni pentru a discuta despre modul de abordare a flotei ruse. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Profimedia Images

Rusia pare pregătită să creeze „ravagii de mediu” prin navigarea cu petroliere nepotrivite prin Marea Baltică, încălcând toate regulile maritime, a declarat ministrul suedez de externe, în timpul primei sale vizite la Londra de când Suedia a aderat la NATO.

Într-un interviu pentru The Guardian, în timpul primei sale vizite la Londra de când Suedia a devenit membru NATO, Tobias Billstrom a cerut noi reguli și mecanisme de aplicare pentru a preveni ca îmbătrânita și nesigura flotă a Rusiei să provoace o catastrofă ecologică.

Aproximativ jumătate din tot petrolul rusesc transportat pe mare trece prin Marea Baltică și prin apele daneze, adesea sub pavilioane fantomă și folosind apele internaționale pentru a încerca să evite controlul.

Flota generează o sumă uriașă de venituri pentru mașina de război a Rusiei, ocolind sancțiunile occidentale, mai precizează sursa citată.

Miniștrii de externe din Țările Baltice au avut o întâlnire strategică pe insula Gotland în urmă cu două săptămâni pentru a discuta despre modul de abordare a flotei ruse.

„Toți vom fi afectați dacă ar exista o problemă majoră care decurge dintr-o coliziune sau o scurgere de ulei de la una dintre aceste nave, care, de asemenea, în multe cazuri nu sunt în stare bună pentru navigație”, a spus Billstrom.

„Faptul că transportă petrol, care alimentează agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, este suficient de rău. Dar și mai rău este faptul că Rusiei nu-i pasă deloc, aparent, de faptul că aceste nave ar putea provoca ravagii majore de mediu în mări, și în Marea Baltică situația este oricum delicată”, a spus Billtrom.

El a mai spus că fiecare stat membru al Organizației Maritime Internaționale (IMO) are responsabilitatea de a respecta regulile și reglementările IMO și are dreptul de a cere căpitanului unei nave care nu este considerată aptă de navigație să ia măsuri înainte de a părăsi portul.

Cu toate acestea, unele țări nordice sunt îngrijorate de reacția Rusiei dacă ar interveni, deoarece aceasta ar putea alimenta credința Moscovei că Marea Baltică este transformată într-un „lac NATO”, unde se reduce accesul Rusiei

Legislația internațională permite ca navele să fie oprite dacă se consideră că au pavilioane necorespunzătoare, dar unele legi sunt neclare, iar Billstrom consideră că membrii NATO pot risca să fie percepuți de Kremlin ca acționând ca rebelii Houthi din Marea Roșie, sfidând libertatea de navigație.

SUA este, de asemenea, îngrijorată într-un an electoral cu privire la posibilitatea ca o penurie de petrol să arunce în aer prețurile la pompe.

Aderarea Suediei și Finlandei la NATO a schimbat, spune Billstrom, situația strategică din Marea Baltică, deoarece lasă Rusia ca singura țară cu coastă baltică care nu este membră a alianței militare. Suedia a început deja consolidarea prezenței suedeze pe insula strategică Gotland.

Suedia, care a avut acțiuni alături de NATO în Libia și Afganistan, are spațiu submarin și capacități cibernetice care sunt semnificative pentru capacitatea alianței. De asemenea, are o capacitate de apărare civilă invidiată de europeni. Fostul ministru al forțelor armate din Marea Britanie James Heappey a spus că a păstrat pe biroul său o copie a manualului suedez de apărare civilă, ca model pentru ceea ce Marea Britanie ar trebui să imite.

Billstrom a mai spus că aderarea la NATO a făcut Suedia să simtă că se întoarce acasă și a subliniat că istoria a arătat că Rusia nu și-a schimbat comportamentul decât dacă este învinsă în război.

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri