Video Un asteroid care a intrat în atmosferă și s-a dezintegrat deasupra Berlinului a fost descoperit cu doar câteva ore înainte

Untitled
Sursa foto: Captură video DW / X

În primele ore ale zilei de 21 ianuarie, un mic asteroid a intrat în atmosfera Pământului și s-a dezintegrat deasupra orașului Berlin, provocând o bilă de foc intensă, dar inofensivă, care a fost vizibilă pe o distanță de mai mulți kilometri, scrie Live Science. Astfel de eveniment au loc de câteva ori pe an, însă acesta a fost unic deoarece meteoritul a fost pentru prima dată depistat de oamenii de știință cu aproximativ trei ore înainte de impact. A fost doar a opta oară când cercetătorii au descoperit un astfel asteroid înainte să lovească.

Asteroidul, denumit 2024 BXI, a fost descoperit prima dată de un auto-intitulat "vânător de asteroizi", astronomul Krisztián Sárneczky de la stația Piszkéstető, care face parte din Obseratorul Konkoly din Ungaria. Sárneczky a identificat asteroidul folosind un telescop de la observator. La scurt timp, NASA oferit precizări despre locul și momentul intrării în atmosferă.

"Atenție: Un mic asteroid se va dezintegra ca o bilă de foc la vest de Berlin, în apropiere de Nennhausen, la ora 1:32 AM Central European Time. Se va vedea dacă cerul este senin", a scris pe Twitter NASA în noaptea de 20 ianuarie.

O cameră video din orașul Leipzig a filmat momentul intrării în atmosferă, care durează doar câteva secunde. Înaintea impactului, asteroidul 2024 BXI avea un diametru de 1 metru și a început să se dezintegreze la o distanță aproximativ 50 de kilometri de Berlin și "probabil a lăsat în urmă câțiva meteoriți care au ajuns la sol" de-a lungul parcursului, explică Denis Vida, profesor asociat la Universitatea de Vest din Canada.

Astronomul Krisztián Sárneczky a descoperit sute de asteroizi în ultimii ani și a fost primul care a detectat asteroidul 2022 EB5, cu 2 ore înainte să intre în atmosfera Pământului, tot la Observatorul Konkoly.

Descoperirea lui Sárneczky este foarte neobișnuită. Potrivit Agenția Spațiale Europene, 99% dintre asteroizii din apropierea Pământului cu diametrul sub 30 de metri nu au fost descoperiți până în prezent. Cu cât este mai mic un asteroid, cu atât trebuie fie mai aproape de Pământ pentru ca oamenii de știință să-l detecteze, ceea ce face foarte dificilă estimarea din timp a locului de impact, susțin experții.

În anumite cazuri, asteroizii din apropierea Pământului se pot "ascunde" în strălucirea Soarelui, cum a fost cazul meteoritului care a explodat deasupra orașului rusesc Celeabinsk în 2013. Prăbușirea meteoritului a spart geamuri, a orbit temporar pietonii, provocând totodată arsuri cu raze ultraviolete, și a rănit peste 1.600 de oameni.

Editor : V.M.