Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Piața auto nu a ieșit din criză. Dealerii mărcilor străine exportă mașinile pe care nu le pot vinde în România

În primele șapte luni ale anului s-au vândut în România aproape 48.000 de mașini, arată APIA, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile. Nu este tocmai o statistică exactă, căci cuprinde și mașinile cumpărate de dealerii auto. Mai precise sunt datele privind înmatriculările. În primele șapte luni, au fost înmatriculate 39.000 de mașini, cu aproape 9.000 mai puține decât cele care apar ca fiind vândute în staticile APIA.

Însă nici înmatriculările nu oferă o imagine perfectă a pieței auto. Căci în primele șapte luni, 5% dintre mașinile înmatriculate au fost radiate rapid și vândute în străinatate, arată datele strânse de Ziarul Financiar de la Direcția Înmatriculări. Nu este clar câți dintre exportatorii de mașini noi sunt persoane fizice și câți sunt dealeri. Însă experiența din ultimii ani arată că dealerii sunt cei care vând în strainătăte mașinile pe care chiar ei le-au adus de peste hotare.

Sunt reexportate în special mașinile care rămân nevândute în showroom-urile din România. Însă modul în care sunt întocmite statisiticle nu arată în mod foarte clar numărul exact al mașinilor care nu și-au găsit cumpărător. După ce sunt scoase din calcul cele 38.400 de mașini vândute efectiv șoferilor și cele 1.900 de mașini noi înmatriculate, dar destinate exporturilor, mai rămân aproape 7.500 de autoturisme cu o soartă incertă.

Unele dintre ele sunt deja vândute unor șoferi, dar așteaptă finalizarea procedurilor de înmatriculare. Altele vor mai sta o vreme în showroom-uri, în așteptarea unor cumpărători. Însă, dacă acei cumpărători nu vor veni, vor fi trimise la export.

Dealerii din România exporta în Germania sau în alte pie?e în care pre?ul maoinilor este ceva mai mare decât în România. Astfel reuoesc sa recupereze banii cheltui?i pe autoturism oi ob?in oi un profit mic.

Prin această practică, dealerii își reglează afacerile într-o piață auto care încă se străduiește să iasă din criză. În 2009, primul an de recesiune în România, dealerii auto au reexportat 10% dintre mașinile pe care le aveau pe stoc.

Anul acesta a părut până acum unul al revenirii, însă faptul că 5% dintre mașinile înmatriculate au plecat la export arată ca volumul vânzărilor ramâne unul mic.

Nici măcar programul Rabla nu a ajutat foarte mult piața auto. Din cele 3.000 de tichete valabile pentru persoanele juridice, până acum au fost acordate doar 1.600. Prin urmare s-a decis prelungirea programului până la finele lunii următoare. Iar printe beneficiari au fost incluși și avocații, notarii sau arhitecții care vor să-și ia mașinile ca persoane juridice.