Sari la conținut

DIESELGATE. Volkswagen ar putea da clienților mașini noi în locul celor cu softul problemă

Potrivit Bloomberg, la vârf se discută diferite strategii de curăţenie, dar cele eficiente costă mulţi bani. Pe lângă înlocuirea mașinilor afectate, se analizează totuși soluţia modificărilor tehnice. Doar că și acestea pot costa de la 20 de euro pe mașină, în cazul celor mai simple intervenţii, până la 10.000 de euro, ceea ce ar umfla teribil costurile pentru Volkswagen. Producătorul ar putea decide să instaleze catalizatoare mai mari pe mașinile grupului echipate cu motoarele 1.2 TDI și 1.6 TDI. Celelalte, care au motoare de 2 litri, vin deja cu un rezervor cu soluţie AdBlue care neutralizează emisiile de oxizi de azot. Fără softul care decuplează controlul emisiilor în condiţii reale de drum, șoferii ar trebui pur și simplu să umple mai des acest rezervor cu substanţa respectivă. Rezolvarea problemei însă pică în spatele consumatorilor, iar Volkswagen nu își permite să-i mai supere. Trebuie găsită o soluţie satisfăcătoare pentru clienţi, fiindcă deja aceștia încep să evite Volkswagen. Deși scandalul emisiilor abia a izbucnit, pe piaţa sud-coreeană vânzările au scăzut în septembrie cu 7,8%.

„Pentru șoferii Volkswagen din Coreea de Sud, aceasta este o mare trădare. Mașinile sunt proprietatea lor și oamenii se tem că dacă le vor revinde vor primi mult mai puţini bani”, spune Ko Youn-Il, preşedintele Clubului Şoferilor Volkswagen din Coreea de Sud.

Soluţiile însă ar putea fi diferite de la o piaţă la alta. Mâine e termenul limită la care Volkswagen trebuie să anunţe măsurile luate în Germania, dar o altă strategie poate fi aplicată în Statele Unite, de pildă, unde Volkswagen ar putea opta pentru soluţia scumpă de înlocuire a mașinilor tocmai pentru a nu își periclita și mai tare cota de piaţă deja mică. În Europa sunt vândute 8 milioane de mașini cu probleme, iar o campanie scumpă de rechemări poate destabiliza puternic finanţele companiei. Deja noul director general anunţă tăieri uriașe de investiţii și subliniază că vor fi dureroase.

Sindicatele se tem că se va ajunge inclusiv la concedieri. Costurile cu salariile sunt aproape 17% din încasările Volkswagen, cel mai mare procent din ultimii aproape 20 de ani. La fel, s-ar putea reduce bugetul de cercetare, care a fost anul trecut cel mai mare din lume, mai mare decât al Google şi Apple la un loc. Directorul Volkswagen anunţă că va anula orice proiect care nu este absolut vital, dar reducerea investiţiilor poate crea probleme pe termen lung.

În mijlocul unui exerciţiu de echilibristică aproape imposibil, la Volkswagen apare un personaj neaşteptat. Fostul președinte, Ferdinand Piech, și-a făcut apariţia la sediul Volkswagen cu doar o zi după ce fostul director Martin Winterkorn și-a dat demisia. Între cei doi s-a dat o luptă pentru putere în urmă cu câteva luni, iar Piech a terminat prin a-și da demisia. Acum se întoarce să preia din umbră frâiele companiei aruncate în derivă.

Fie ca salvator, fie ca patriarh, Piech e din nou în joc. Iar influenţa sa s-ar putea reflecta în calea aleasă de Volkswagen pentru evitarea unui dezastru financiar.