Sari la conținut

Mașina fără șofer care mizează pe șofer

Inginerii de la Nissan au proiectat Pro Pilot, funcţia care depăşeşte vechiul Cruise Control şi se apropie din ce în ce mai mult de idealul maşinii autonome. Odată ce e activată, camerele si senzorii detectează maşina din faţă pentru a păstra distanţa regulamentară, citesc benzile de circulaţie şi se ghidează după ele când virează fără ajutorul şoferului. Pro pilot îl asistă pe acesta atât pe autostradă cât şi în oraş unde traficul e greu şi sunt necesare porniri şi opriri bruşte. Primul model care va primi sistemul este Serena. În Japonia va intra la vânzare chiar luna viitoare, iar în Europa tehnologia va veni anul viitor pe crossoverul Qashqai.

Kiwamu Aoyanagi, managerul departamentului Inginerie Nissan: „Primul pas al tehnologiei ProPilot e implementarea pe modelul Serena. E parte din itinerariul companiei care în 2016 lanseaza tehnologia autonomă ce funcționează în interiorul unei singure benzi pe autostradă”.

ProPilot adună însă critici la capitolul siguranţă. Demonstraţiile au arătat că maşina e incapabilă să detecteze autoturismul din faţă în condiţii de soare puternic. Sunt limitări recunoscute chiar de Nissan care a gândit maşina în aşa fel încât şoferul să nu se bazeze total pe tehnologiile ce echipează maşina. Dacă nu ţine ambele mâini pe volan de exemplu, este declanşată o alarmă. Sistemul Nissan e prezentat la scurt timp după ce un şofer Tesla şi-a pierdut viaţa în primul accident mortal făcut vreodată cu o maşină pe Autopilot.

Kiwamu Aoyanagi: „Nu sunt în poziţia să dezvolt prea mult fiindcă e o altă compania la mijloc, dar noi proiecăm sistemul şi comunicăm cu utilizatorii astfel încât aceştia să nu se bazeze prea mult pe tehnologie”.

În 2020, Nissan vrea să aducă pe piaţa tehnologia complet autonomă fiindcă, spune compania, 93% dintre accidentele de astăzi sunt făcute doar din eroare umană. Google, Apple şi Ford şi-au setat acelaşi ţel însă marele obstacol e legislaţia. Guvernele din întreaga lume încă lucrează la un cadru care să arate pe umerii cui va pica responsabilitatea unui accident de vreme ce maşina se conduce singură. IHS Automotive estimează că în 20 de ani în lume vor fi 21 de milioane de maşini autonome.