Sari la conținut

Volvo se „chinezărește”

Volvo se transformă rapid într-o marcă chinezească. Intrat sub tutela Geely, producătorul suedez prezintă două maşini de lux ţintite direct către chinezul cu bani, cu ignorarea consumatorului occidental.

Producţia se mută şi ea treptat în China, dar se ridică întrebarea dacă nu cumva să fii Made în China dă rău pentru o marcă suedeză cu o istorie de aproape 90 de ani. Până acum pariul a fost câştigător, dar pe viitor marea provocare pentru Volvo e să nu îşi dilueze propriul brand.

Cumpărat de Geely în urmă cu șase ani, Volvo începe să împrumute masiv din ADN-ul părinţilor adoptivi. De la modelele scoase şi până la investiţiile plănuite, tot ce fac suedezii se învârte în jurul Chinei. Volvo a prezentat acolo două versiuni alungite ale sedanurilor S90 menite să-şi facă loc cu coatele în piaţa premium a Chinei.

Maşinile de lux vin cu frigider şi pahare de cristal, iar modelul Excellence nu mai are scaunul de pasageri din dreapta faţă fiind gândit pentru cei care au şoferi. Noile Volvo-uri vor fi cele mai sofisticate maşini făcute vreodată în China. Doar că folosesc tehnologia dezvoltată de suedezi care acum este transferată.

Producţia lui S90 se va muta din Europa în Asia, la fel şi viitoarele modele din seriile 40 şi 60.

Volvo lucrează deja la a treia fabrică în China, în vreme ce în Europa are doar două. La cea mai recentă uzină, Volvo şi compania mamă Geely vor produce împreună, iar suedezii recunosc că integrarea celor două companii trebuie să se facă fără ca niciuna să nu-şi piardă identitatea.

„Sunt în balanţă sinergiile şi economiile de scară versus diluarea mărcilor. Dacă înclini într-o direcţie, ambii vor produce aceeaşi maşină. În cealaltă direcţie, nu mai au nimic în comun şi rezultă două maşini diferite. Cred că trebuie să aterizăm undeva la mijloc”, spune Hakan Samuelsson, director general la Volvo.

Chiar dacă experimentul chinezesc al Volvo e o premieră, suedezii totuşi calcă parţial pe urmele grupului Volkswagen. Viziunea Geely însă e diferită de a nemţilor - la începuturile companiei, fondatorul îi explica presei că maşina e doar o canapea pe patru roţi, idee de care Volvo s-ar putea lovi des mai ales că industria auto devine foarte sofisticată tehnologic.

Pentru moment însă, Volvo se simte bine sub aripa chinezilor, iar echipa pe care o fac pare să funcţioneze.

Volvo a avut anul trecut vânzări în creştere, iar Geely şi-a crescut livrările cu 22%.