Fosilele unui grup de crocodili despre care nu se ştia că au trăit pe teritoriul României au fost descoperite într-o colecţie de muzeu

Dinti_2
Dinții au fost colectați cu mai bine de 100 de ani în urmă, dar cercetătorii de atunci nu au reuşit să identifice grupul de crocodili cărora aparţineau. Foto: Facebook/Muzeul Național Brukenthal

Trei cercetători români care au studiat colecția de fosile a Muzeului de Istorie Naturală din Sibiu au descoperit mai mulți dinți de crocodili din grupul gavialilor, despre care nu se știa până acum că au trăit pe teritoriul actual al României.

Chiar dacă dinții fuseseră colectați cu mai bine de 100 de ani în urmă, aceștia fuseseră clasificați simplu drept "dinţi de crocodil" fără ca cercetătorii vremii să-şi dea seama din ce grup fac parte, se arată într-un comunicat al Muzeul Național Brukenthal.

"Deși resturi de crocodili fosili mai sunt cunoscute din România este pentru prima dată când acest grup al crocodililor, gavialii, este identificat în țara noastră. Cu toate că în prezent cele două specii actuale de gavialii sunt amenințați cu dispariția, de-a lungul timpului au fost un grup de succes ce a supraviețuit timp de multe milioane de ani în zonele calde și umede ale lumii și având o dietă specializată în consumul de pești".

Dinți_1
Crocodilii din grupul gavialilor sunt adaptaţi să prindă şi să consume peşti. Foto: Facebook/Muzeul Național Brukenthal

Se crede că gavialii, un grup de crocodili cu botul alungit, adaptat pentru prinderea și consumul peștilor, au evoluat pe teritoriul actual al Pakistanului, în urmă cu aproximativ 20 de milioane de ani. S-au răspândit apoi, profitând de clima caldă care exista chiar și pe actualul teritoriu european.

Gavial
O femelă de crocodil din grupul gavialilor. Foto: Wikimedia Commons

Dinții au fost descoperiți cu mai bine de 100 de ani în urmă, în urma săpăturilor efectuate în jurul localității sibiene Turnu Roșu. Acum, cercetătorii români intenționează să revină în același loc pentru a căuta noi fosile.

"Muzeul de Istorie Naturală intenţionează reluarea, după foarte multe decenii, a cercetărilor de teren în zona Turnu Roşu având intenţia de a colecta material adiţional pentru a determina locul de provenienţă a fosilelor şi a rafina informaţiile privind vârsta acestora precum şi contextul ecologic în care trăiau gavialii", se arată în comunicatul muzeului.

Dinţii de gavial identificaţi în colecţia Muzeului de Istorie Naturală din Sibiu vor fi expuşi pe 10 ianuarie într-un spaţiu special al muzeului.

Editor : D.R.