Sari la conținut

Analiză Business Club: ce poate învăța Uber de la eBay?

Uber a fost acuzat că nu le oferă pasagerilor siguranță, calitatea serviciilor e pusă sub semnul întrebării, iar cei care prestează ca taximetriști de ocazie nu se pot baza pe un venit constant, ca la un loc de muncă normal.

La fel de criticate au fost și celelalte aplicații care permit oricui să ofere servicii la cerere, de la închirierea mașinii personale până la scrierea de proiecte științifice. În ciuda avantajelor, criticile dure nu au întârziat să apară.

Doar că aceasta a fost povestea tuturor invențiilor promițătoare. La început au fost primite cu entuziasm, iar la scurt timp au picat într-o lumina proastă, de cele mai multe ori din propria vină.

eBay a avut parte de același tratament când a apărut, în anii '90. Inițial, modelul afacerii a fost foarte bine primit - oricine putea vinde orice oricui.

În plus, a picat în momentul perfect, când tot mai mulți oameni se conectau la internet, la fel cum Uber a apărut când tot mai mulți folosesc internetul pe telefoanele inteligente.

Însă, la scurt timp de la apariție, entuzismul pentru eBay s-a transformat în critică. Oamenii descoperiseră lacunele noului sistem, mulți au fost păcăliți de vânzători, iar alții au fost șantajați. Au fost scoase la lumină cazurile în care cumpărătorii erau amenințați că vor primi rating minim de la vânzător, dacă nu bifează pe site că serviciile vânzătorului au fost de 5 stele.

Abuzurile riscau să compromită total credibilitatea platformei. Nimeni nu mai putea ști de fapt dacă un cumpărător sau vânzător chiar își merita ratingul de încredere. Putea fi sfârșitul pentru eBay, dar nu a fost să fie.

Compania a creat o echipă specializată pe siguranța și încrederea utilizatorilor, iar vânzătorii serioși nu au întârziat să apară.

Criticile sunt în final testul pe care trebuie să-l treacă noile modele de afaceri. Companiile clasice merg pe rețete testate și rafinate ani la rând.

Firmele de taximetrie au învățat de-a lungul deceniilor cum să le ofere clienților cele mai bune și cele mai sigure servicii. E același curs pe care trebuie să meargă și noile modele de afaceri.

eBay, Amazon sau Wikipedia au reușit să se autoreglementeze, să asculte criticile și să găsească soluțiile potrivite. Acum a venit rândul aplicațiilor precum Uber. Sunt pe drumul spre maturizare, iar cele care trec testul publicului pot pot ajunge cândva companii cu tradiție.