Sari la conținut

Companiile IT devin trusturi media

Netflix este compania al cărei succes a convins giganţii IT că trebuie să investească în producţia şi distribuţia de conţinut multimedia. Cu 70 de milioane de abonaţi, un profit operaţional de 400 de milioane de dolari în 2014 şi venituri de peste cinci miliarde de dolari, Netflix difuzează pe internet atât filme ale marilor studiouri, cât şi filme şi seriale proprii, cum ar fi House of Cards. Acum, Google încearcă să facă acelaşi lucru prin noua platformă YouTube Red.

Clienții cumpără abonamente fără reclame într-un ritm incredibil. Noi, echipa YouTube, și toți partenerii noștri am lucrat la crearea unei noi experiențe pentru fani. O experiență pe care au cerut-o. YouTube fără reclame”, spune Robert Kyncyl, directorul de operaţiuni YouTube.

Pentru început, serialele originale de pe YouTube Red vor fi realizate de studiourile relativ mici care produceau conținut original și pentru secțiunea gratuită a platformei video. YouTube intră târziu în hora conținutului multimedia. Amazon difuzează de mulți ani filme și seriale și a început de asemenea să investească în producții originale. La fel a făcut și Yahoo în momentul în care a realizat că nu poate supraviețui doar ca o companie tehnologică. Iar Apple a trebuit să își reinventeze modul în care distribuie muzica pe internet și deja are un dispozitiv de distribuție a conținutului video pe televizoare.

Dar, în complicata industrie a conținutului multimedia, experiența pare să conteze foarte mult. Netflix a luat naștere tot în Silicon Valley în boom-ul tehnologic de la finalul anilor 90, dar de la bun început s-a ocupat de distribuția de filme. Inițial pe DVD-uri, acum pe internet.

Amazon, principalul contracandidat al Netflix, are de asemenea vechime mare în distribuția de conținut. A început ca o librărie online. Google și Yahoo sunt însă furnizori de servicii on-line, care vor trebui să se adapteze pe o piață pe care nu reușesc să o înțeleagă cu adevărat.

O șansă mai mare de reușită o au studiourile și televiziunile convenționale dacă vor reuși să adopte noile tehnologii. HBO, de exemplu, a reușit deja să atragă un număr rezonabil de abonați pe platforma sa on-line GO. Iar acesta este de abia începutul transformării pieței conținutului multimedia.