Dinozaurii pitici din Țara Hațegului

Data publicării:
oua dinozauri

Cătălin Petre, prezentator Digi24: „Au trecut aproape 200 de ani de cand Ilona, o fetiţă de 12 ani, a descoperit pe domeniul părinţilor săi din Ţara Haţegului, câteva ouă de mărimea unei mingi de oină. Fără să bănuiască ce sunt, le-a dus fratelui său mai mare, baronul Franz Nopcsa. Neînsemnatele fosile aveau să devină descoperirea secolului.”

Baronul a dus fosilele la Viena, la cel mai renumit cercetător geolog şi acolo avea să afle adevărul: erau ouă de dinozaur.

Cristian Ciobanu, paleontolog: „Ne aflăm exact în locul unde Ilona, sora baronului Franz Nopcsa, a descoperit ouăle. Baronul a locuit exact la un sat distanță, la Sacel, și aici a cercetat fosilele de dinosaur. Aici, exact în locul asta sunt descoperiți dinozaurii. În rocile astea sunt fosilele dinozaurilor din cretacic. ”

Zoltan Csiki-Sava, paleontolog: „E mare parte șansă, noroc, conservarea acestor animale. Animalele acestea au trăit în zona Hațegului acum milioane de ani. Și asta înseamnă că timp de 70 de milioane de ani rocile acelea trebuie ferite, adăpostite, acoperite de alte roci și trebuia să ajungă la suprafață acum și supuse eroziunii acum, astfel încât noi să găsim resturile de dinosaur, să le putem descoperi cel puțin.”

Cătălin Petre, prezentator Digi24: „Li se spune dinozauri pitici, iar oamenii de ştiinţă au găsit şi o cauză pentru dimensiunile lor. Locuiau pe o insulă mică iar resursele de hrană erau reduse. Aşa se face că faţă de verii lor din Statele Unite, dinozaurii din Transilvania nu depăşesc cu mult înălţimea unui om.”

Zoltan Csiki-Sava, paleontolog: „Primul lucru pe care trebuie să îl știm despre acest lucru este că era o insulă. Era o zonă mai extinsă decât regiunea Hațegului de astăzi dar era o zonă în esență înconjurată de ape marine, mai adânci sau mai puțin adânci. Insula respectivă, după estimările noastre, avea în jur de 60.000 de km pătrați. Deci, destul de importantă dar totuși o insulă mică. Era o insulă tropicală, în care vegetația era formată inclusiv din palmieri, din pandani, vegetație care astăzi traiețte în zone subtopicale. Al treilea lucru e că era o insulă vulcanică. Erau vulcani activi, erau erupții vulcanice care într-un fel sau ale căror urme se pot recunoațte în rocile acestea, în care găsim noi dinozauri. Insula respectivă era populată de o populație destul de bogată. Știm că existau aici de la pești, mamifere și păsări, dar cele mai importante și răspândite erau dinozaurii.”

Fosilele de ouă de dinozaur au fost datate după metode consacrate și au o vârstă de aproximativ 70 de milioane de ani. Practic, dinozaurii descoperiţi in Ţara Haţegului au trăit foarte aproape de momentul dispariţiei lor din lume. Acest moment a rămas marcat în rocă sub forma unei concentraţii masive de iridiu, lucru ce ar fi provenit doar din explozia unui meteorit. Urmele de iridiu nu s-au descoperit încă în rocile pline de fosile de la noi. Însă cercetătorii nu şi-au pierdut speranţa că vor apărea.

Cătălin Petre, prezentator Digi24: „Fosile de dinozaur pitic puteți vedea aici, la muzeul de geologie și în Țara Hațegului, într-un geoparc devenit monument UNESCO. Trei ouă au fost furate de un italian și recuperate ulterior de Poliția Română. Atunci au fost evaluate la 500.000 de euro. Acum un singur lucru se mai spune despre ele: sunt unice în lume!”