Sari la conținut
News Alert

Defecțiune la softul cardurilor de sănătate. Activitatea din sistemul medical, dată peste cap timp de cinci ore

Actualizare 12:30.Începând cu ora 12:15 (18.09.2015) problema apărută la o componentă din sistemul CEAS a fost remediată, sistemul este complet funcțional iar furnizorii de servicii medicale și farmaceutice pot raporta serviciile validate cu cardul național”, a anunțat CNAS.

Actualizare 12:00. Președintele Casei Naționale de Sănătate a făcut precizări cu privire la blocarea softului.

„La 7 fără 5 a apărut o defecțiune la semnătura certificată și încercăm să o remediem cât mai repede. Este un sistem tehnic, apar și defectiuni. Nu este prima dată, mi-aș dori să fie și ultima dată”, a spus Vasile Ciurchea, președintele CNAS, la Digi24.

„Serviciile medicale pot fi acordate pentru că amprenta de timp și de loc a cardului funcționează”, a precizat el, adăugând că defecțiunea este că pe ecran apare „card neidentificat”. Însă amprenta de timp și loc a rămas înregistrată și urmează ca, în decurs de 72 de ore, medicul să înregistreze serviciul acordat în sistem pentru ca serviciul să fie validat și decontat.

Până la intervenția președintelui în direct la Digi24 defecțiunea nu a fost remediată.

„Acest orizont de 72 de ore nu poate fi depășit. De la momentul în care serviciul a fost înregistrat ca timp în program, el trebuie să fie confirmat în sistem în 72 de ore, indiferent când pică cele 72 de ore”, a subliniat Vasile Ciurchea, președintele CNAS.

„Nimeni nu trebuie să stea și să aștepte să îi apară pe ecran card valid. Asta va apărea când remediem defecțiunea”, a mai spus el.

În ceea ce privește licitația pentru mentenanța cardului, Vasile Ciurchea a confirmat că nu s-a prezentat nicio firmă.

„Pe soft avem contract, pe mentenanța cardului cu unitatea de management acolo nu avem contract de mentenanță”, a precizat el.


Începând cu ora 6.55, astăzi, 18.09.2015, la sistemul de card - CEAS a apărut o defecțiune. Echipa de suport lucrează la remedierea acestei defecțiuni”, a anunțat CNAS.

Medicii au descoperit problema în această dimineață, atunci când au ajuns la cabinete.

În acest moment niciun pacient nu mai poate primi servicii medicale și asta pentru că de la 1 septembrie nicio consultație oferită în lipsa cardului de sănătate nu va fi plătită. Așa că medicii așteaptă ca sistemul să se deblocheze.

De la 1 septembrie au mai fost momente în care s-a întâmplat ca softul să nu funcționeze așa cum ar trebui, însă a fost vorba de lentori ale procesării datelor, nu de o blocare completă.

Tot ceea ce medicii pot face în acest moment sunt urgențele, pentru care pacienții nu trebuie să prezinte cardul de sănătate.

Sfaturile CNAS:

Până la remediere, rugăm furnizorii de servicii medicale să procedeze după cum urmează:

- după introducerea cardului în cititor, se tastează pin-ul de către asigurat iar sistemul este pregătit să păstreze amprenta de timp și numărul de card folosit,

- se înregistrează serviciul CEAS în aplicația de furnizori,

- de la momentul (care va fi anunțat de CNAS) repunerii în funcțiune a sistemului CEAS, serviciile efectuate și operate în aplicație de furnizori vor trebui încărcate în PIAS în limita celor 72 de ore,

- toate serviciile prestate și operate în sistem începând cu ora 6.55 până la remedierea defecțiunii se vor valida în PIAS doar pe baza amprentei de timp și număr de card.