Sari la conținut

Pași pentru o viață sănătoasă

În ultimul timp, auzim tot mai des: "bunicii noştri mâncau mai sănătos". Medicii spun însă că şi mai important este că mâncau mai puţin şi făceau mișcare. Lucru care nu se mai întâmplă în zilele noastre.

Dr. Doru Negru, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice: „Ne îndopăm întruna. Păcătuim prin imensa cantitate de mâncare pe care o consumăm asociat cu lipsa de mişcare. Boala noastră se cheamă intoxicaţie cronică cu mâncare.”

Dr. Mihaela Bilic, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice: „Pe rafturile supermarketurilor există mii de produse şi din păcate simţurile noastre nu le mai pot identifica foarte clar, adică nu mai ştim: asta-i pâine sau prăjitură sau produs de patiserie? Pentru că lucrurile au devenit prea complexe şi prea complicate.”

De aceea, specialiştii spun că elementul cheie pentru un stil de viaţă sănătos este moderaţia.

Dr. Mihaela Bilic, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice: „Totul ţine de cantitate. Doza face otrava, mai păcătos decât orice este suspiciunea, anxietatea şi energia negativă cu care încărcăm mâncarea.”

Larisa Petrini, health coach: „Mâncarea este despre energie. Este combustibil. Îţi dă sau îţi fură energie. Poate să îţi fure energie în momentul în care combini greşit, ar fi bine să fim atenţi la alimente când le combinăm şi ce mâncăm efectiv şi când.”

Larisa Petrini este health coach. A renunţat la o carieră în comunicare şi PR pentru a se dedica pasiunii sale: nutriţia integrativă. Este vorba despre un concept dezvoltat în străinătate, dar la noi prea puţin cunoscut.

Larisa Petrini: „Nu suntem ceea ce mâncăm, este mult mai mult decât mâncare. Este despre atitudinea pe care o avem faţă de mâncare. Eu, tu, oricine mănâncă supărat, trist, nu mănâncă conştient, cu ochii în telefon sau pe birou nu are cum. Mâncarea aceea primeşte o altă valoare.”

Alina Iliescu, psihoterapeut: „E bine să mâncăm sănătos. Însă trebuie să păstrăm acest echilibru. Să nu ajungem la extreme, mai ales când avem familie, începem să ne gândim ce le dăm copiilor, ca lucrurile să fie de la ţară, să fie sănătoase.”

Dr. Mihaela Bilic, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice: „Echilibrul înseamnă diversificare şi puţin din tot. Teama şi neîncrederea şi nesiguranţa sunt lucruri care rod pe interior ca o molie. Deci nu mâncarea ne face rău, ci dacă vreţi îngrijorarea noastră excesivă.”

Pe scurt, mâncatul sănătos nu ţine doar de ceea ce este în farfurie. În plus, este important să învăţăm să ne ascultăm organismul.

Larisa Petrini: „Nu suntem cu toţii traşi la indigo, nu suntem identici, nu avem moştenire genetică identică, nu avem parte de context identic şi atunci trebuie să fim foarte atenţi ce se potriveşte pentru fiecare dintre noi.”

Dar şi să permitem să ''greşim'' fără să ne simţim vinovaţi.

Larisa Petrini: „Îmi place să aleg ceea ce se numeşte pareto principle, 80-20, în 80% din timp sunt atentă să combin corect şi să mănânc sănătos, dar îmi dau voie în 20% din timp să derapez, cum spun eu. Dacă îmi e poftă de ciocolată, mănânc ciocolată, dacă îmi e poftă de o prăjitură, mănânc prăjitură.”

Astfel, puteţi faceţi din mâncare prieten, nu duşman. Iar dacă va este greu să pregătiţi mâncarea pentru serviciu, Larisa Petrini demonstrează ca este foarte simplu dacă alegeţi "salata la borcan". Intraţi chiar acum pe pagina de Facebook a emisiunii noastre pentru a afla ce presupune şi cum se prepară.

Respirația, alimentația, mișcarea, relaxarea și suplimentarea alimentarea, sunt pașii prezentați de dr. Gabriela Cirică, medic primar geriatru, şef de secţie la Institutul Naţional "Ana Aslan", pentru o viață sănătoasă (vezi video de mai jos).