Sari la conținut

Ca-n filme | „Dincolo de calea ferată”, o poveste de dragoste românească

„Repetăm cascada, ce aţi văzut mai devreme, şi în filmare o să aibă loc şi nişte sărituri. Una din ele o să o facă doar o dată la filmare sau, dacă nu iese, o face de două ori. Cam asta e înţelegerea, pentru că implică riscuri...”, explică regizorul Cătălin Mitulescu.

„Astăzi ne-aţi prins în repetiţii şi e cumva aşa, totul mai relaxat, e şi soare, cald, venim după cinci nopţi consecutive de filmare, (...) de după amiaza de la 18:00 până dimineaţa până pe la 7:00 aşa şi suntem cumva obosiţi... Filmările se întâmplă mai mult în timpul nopţii decât în timpul zilei, acţiunea filmului fiind într-o singură noapte...”, spune Ada Condeescu.

Filmul spune povestea de dragoste şi nostalgie dintre Radu şi Monica, un cuplu tânăr care locuieşte la marginea Bucureştiului. Radu pleacă în Italia, la muncă. Se întoarce după un an, dar îşi găseşte iubita complet schimbată. Distanţa fizică a fost dublată de distanţa sufletească tot mai mare dintre cei doi.

„Eu, având bunicii undeva în zona Dunării, în Drobeta-Turnu Severin, şi acolo erau foarte multe cazuri din astea pe care le-am cunoscut de când eram mai mică. Oameni, părinţi care plecau, îşi lăsau copii la bunici (...) dar mai mult singuri şi se duceau şi munceau. Când reveneau, exista o înstrăinare foarte mare. Cum se întâmplă cumva şi în filmul ăsta. Mă rog, de data asta înstrăinarea foarte mare este între mine şi personajul principal. E mult pe ideea de cuplu. Dincolo de partea asta socială, care este foarte prezentă, şi de lumea care, cum vedeţi, noi filmăm aici, în cartierul Colentina, adică cumva totul e real. (...) Oamenii care pleacă la muncă în străinătate sunt mai mulţi aici decât în alte zone ale Bucureştiului...”, spune Ada Condeescu

Aproape doi ani mai târziu, „Dincolo de calea ferată" a fost lansat pe marile ecrane, iar regizorul Cătălin Mitulescu speră că publicul va fi atras de această poveste de iubire.

Majoritatea secvenţelor sunt concentrate pe cele două personaje interpretate de Ada Condeescu şi Alexandru Potocean. Replicile sunt puţine, dar tensiunea pe care cei doi reuşesc să o transmită este vie.

„A avea doi actori care tot filmul se confruntă şi se luptă într-un fel şi se atrag, se... atrag în capcană unul pe celălalt, şi caută să descopere ceea ce simt, ceea ce simte celălalt... O femeie care ar vrea să îl facă pe el să simtă ce simte ea, adică sunt lucruri care pentru un regizor sunt, cum să spun, foarte foarte provocatoare”, spune Cătălin Mitulescu.

Unul dintre personajele filmului este, aşa cum veţi descoperi şi voi, chiar... casa în care locuieşte cuplul, situată dincolo de calea ferată. Un loc pe care echipa de producţie l-a construit de la zero.

„Ne-am plimbat mult pe acolo, prin Colentina, ştiam zona, ştiam calea ferată şi am încercat să găsim o casă cât mai aproape de calea ferată. Dar zona aia de dincolo de calea ferată ne atrăgea foarte tare. Are o sălbăticie anume, aşa. Fiind acolo se vede altfel cartierul, se vede calea ferată, se văd împrejurimile altfel. Şi la un moment dat Răduţă mi-a făcut un desen cu casa lor dincolo de calea ferată. Şi mi-a plăcut foarte mult ideea (...) şi am făcut-o!”, spune Cătălin Mitulescu.

Un film românesc fără cadre secvenţă interminabile, cu ritm, dinamism şi chimie palpabilă între personaje. „Dincolo de calea ferată" trece dincolo de clişeele în care multe filme româneşti au căzut şi reuşeşte să fie fermecător.

„Cred că emoţia este cuvântul de bază. Chiar mă uitam, am văzut filmul de mai multe ori şi mi se părea, mi-a dat o senzaţie foarte frumoasă, pe care n-am mai trăit-o până acum. Îmi place din ce în ce mai mult. Cred că oamenii se vor simţi mai liberi după filmul ăsta şi cred că vor simţi că în cinematografia românească există şi poezie, există şi dragoste, există şi emoţie, chiar dacă filmul este de autor, nu avem doar drame...”, mai spune Ada Condeescu

Filmul a intrat vineri în cinematografe.